پدیدار شناسی تجارب مدیران پروژه عملیاتی قرارگاه سازندگی در مواجهه با بحران تداوم فرسایشی تحریم‌ها بر اساس فازی سازی بیگ دیتا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران،ایران

2 دانشگاه جامع امام حسین(ع)

3 کارمند شرکت نفت مناطق مرکزی، ایلام، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، پدیدارشناسی تجارب مدیران پروژه عملیاتی قرارگاه سازندگی در مواجهه با بحران تداوم فرسایشی تحریم‌ها براساس فازی‌سازی بیگ دیتا بود. روش انجام این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظیر شیوه اجرا توصیفی است. به دلیل کاربرد دو روش کیفی و کمی در این پژوهش، نوع روش آمیخته به کار برده می‌‌شود. نمونه‌گیری از بین مدیران پروژه عملیاتی قرارگاه سازندگی انتخاب شده است.به دلیل کاربرد روش کیفی از ابزار مصاحبه ساختاریافته استفاده شد براساس این روش، تعداد نمونه به منظور اجرای فرایند مصاحبه شامل 35 نفر از مدیران موفق در نظر گرفته شد. روش انجام پژوهش در روش پژوهش کمی به صورت پیمایشی بود و از ابزار پرسشنامه‌های محقق ساخته شامل 33 سوال باز به منظور سنجش تجربیات مدیران موفق استفاده شد. متغیر‌های پژوهش شامل توان برنامه‌ریزی و سازماندهی در شرایط بحران، توان رهبری در زمان بحران و توان کنترل سازمان در شرایط بحرانی در نظر گرفته شد. بر اساس نتایج، مهم‌ترین مولفه توان رهبری در زمان بحران، شامل راهبرد‌های افزایش سود و درآمد انتخاب شد. براساس نتایج، مهم‌ترین مولفه الزامات مدیریت خدمات لجستیک تولید، افزایش و تعمیق ارتباط با الزامات مدیریت خدمات لجستیک تولید توسعه سرمایه انسانی انتخاب شد. براساس نتایج، مهم‌ترین مولفه توان کنترل سازمان در شرایط بحرانی، بخش‌بندی بازار متناسب با نوع پروژه و درخواست‌ها انتخاب شد.

کلیدواژه‌ها


1- جعفری، مصطفی، «اولویت انتخاب بین دانش و مهندسی مجدد در سازمان»، تدبیر، ش 167.
2- سعادت؛ اسفندیار، ( 1396).، مدیریت منابع انسانی؛ تهران: سمت.
3- طالبیان؛ احمدرضا؛ وفایی؛ فاطمه، ( 1388).، الگوی جامع تـوانمندسازی منـابع انـسانی؛ ماهنامه تدبیر؛ سال بیستم؛ ش 203؛ صص
4- مقدسی؛ علیرضا، ( 1396). ، برنامه‌های سازمانی برای ایجاد انگیزش در کارکنان؛ ماهنامه تدبیر؛ سال هجدهم؛ ش 180؛ صص 71 -68 .1515 فرنج و اچ بل؛ مدیریت تحول در سازمان(1385 ).، ترجمه الوانی و دانایی فرد؛ تهران: نشر صفار؛چاپ یازدهم.
5- نادری؛ ناهید؛ رجایی پور؛ دکتر سعید؛ جمشیدیان؛ عبدالرسول، ( 1396).، مفاهیم و راهبردهای توانمند سازی کارکنان؛ ماهنامه تدبیر؛ سال هجدهم؛ ش 186؛ صص67-65.
6- هداوند؛ سعید؛ صادقیان؛ شهره، (1396). ، سازه‌های اثربخش در توانافزایی کارکنان (مدیریت سرمایه انسانی).، ماهنامه تدبیر؛ سال هجدهم؛ ش 180؛ صص 61 -54.
7- طوسی، محمد علی، (1392). اصول ارتقاء بهره وری در واحدهای صنعتی، ‌ماهنامه تدبیر، شماره 37.
8- فقهی فرهمند، ناصر، (1385). مدیریت پژوهشات و توسعه نوین و استراتژیک سازمان، ماهنامه تدبیر، شماره 62.
9- لطیفی، فریبا، (1396). شاخص‌های سلامت سازمان در قرن 21، ماهنامه تدبیر، شماره 100.
10-Arcadi, P. , Simonetti, V. , Ambrosca, R. , & Duante, A. (2021). Nursing during the COVID‐19 outbreak: A phenomenological study. Journal of Nursing Management. 10.1111/jonm.13249. Online ahead of print. - DOI - PMC - PubMed
11-Cui, S. , Zhang, L. , Yan, H. , Shi, Q. , Jing, Y. , Wang, Q. , & Chu, J. (2020). Experiences and psychological adjustments of nurses who voluntarily supported COVID‐19 patients in Hubei Province, China. Psychology Research and Behavior Management, 13, 1135–1145. - PMC - PubMed
12-Daly, J. , Jackson, D. , Anders, R. , & Davidson, P. (2020). Who speaks for nursing? COVID‐19 highlighting gaps in leadership. Journal of Clinical Nursing, 29, 15–16. 10.1111/jocn.15305 - DOI - PMC - PubMed
13-Galehdar, N. , Kamran, A. , Toulabi, T. , & Heydari, H. (2020). Exploring nurses’ experiences of psychological distress during care of patients with COVID‐19: A qualitative study. BMC Psychiatry, 20, 490. 10.1186/s12888-020-02898-1. [PMC free article] [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]
14-Han, L. , Wong, F. K. Y. , She, D. L. M. , Li, S. Y. , Yang, Y. F. , Jiang, M. Y. , Ruan, Y. , Su, Q. , Ma, Y. , & Chung, L. Y. F. (2020). Anxiety and depression of nurses in a Northwest province in China during the period of novel coronavirus pneumonia outbreak. Journal of Nursing Scholarship, 52(5), 564–573. 10.1111/jnu.12590 [PMC free article] [PubMed] [
15-Lee, J., Back, K. & Chan, E, (2020), Quality of work life and job satisfaction among frontline employees: a self-determination and need satisfaction approach. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(5). , 768–789. https://doi.org/10.1108/ IJCHM-11-2013-0530
16-Pietkiewicz, I. & Smith, J(2019). A practical guide to using interpretative phenomenological analysis in qualitative research psychology. Journal of Psychology, 20(1). , 7–14.
17-Venkat Ramaswamy and Francis Gouillart (2017). "Building the Co-Creative Enterprise". Harvard Business Review. Retrieved 29 March 2017.
18-Dan Miller (2018). "Avaya Updates Its Suite of Experience Management Software". Opus Research. Retrieved 25 March 2018.
19-Mark Grannan, Danielle Geoffroy (2017). "Vendor Landscape: Digital Experience Platforms". Forrester. Retrieved 25 March 2017.
20-Lisa Gianakos (2017). "Experience Management: Build, Buy, or Abandon?". Legal Solutions. Retrieved 24 March 2017.
21-Kadar, Laszlo (2021). Such a Lucky Boy. Houston, Texas: Strategic Book Publishing (published 2012). p. 23. ISBN 9781612045825. Retrieved 8 March 2021. The 'management' of the camp [Mauthausen] did not care about the conditions of the 'facilities.' German SS (Schutzstaffel). was the management.
22-Peters, Thomas J(2020). Thriving on Chaos: Handbook for a Management Revolution. Perennial Library. 7184. Knopf. ISBN 9780394560618. Retrieved 7 September 2020.
23-Rosenthal, Caitlin (2018). Accounting for Slavery: Masters and Management. Harvard University Press. ISBN 9780674988576. Retrieved 3 October 2020