مدیریت دانایی و تاثیرآن برکاهش بحران با رویکرد چابکی منابع انسانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

استفاده از قابلیت مدیریت دانایی برای تدوین چشم انداز تأمین رضایت بیماران و حفظ سلامت افراد جامعه بسیار با اهمیت است و در بسیاری از موارد استفاده از دانایی وتجربه کارکنان جان بسیاری از افراد را در موقعیت های بحرانی نجات داده است. همواره در مورد خروج نخبگان از کشور بحث های زیادی تحت عنوان مهاجرت یا فرار مغزها مطرح می شود اما مدیران ما کمتر به این موضوع توجه کرده اند که رفتن یک شخص با تجربه از سیستم در واقع همان خروج دانش وتجربه چند ساله یک نیروی انسانی کار آمد است . در بین بیمارستانهای دولتی و خصوصی، مراکز درمانی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی همواره با بحران هایی روبروست که برنامه ریزی برای اداره آن بحران ها ضروری‌ می‌باشد.لذا هدف این پژوهش بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم مدیریت دانایی بر کاهش بحران با توجه به نقش واسطه ای چابک سازی منابع انسانی در بیمارستان دکتر علی شریعتی اصفهان است.نتایج حاکی از آن است که دانش وچابکی تیم درمانی زمانی که بحرانی دامن گیر یک مرکز درمانی می شود وضعیت کاری را بسیار بهبود می بخشدو در مجموع، مدیریت دانایی بر عملکردکلی این مرکز درمانی موثر بوده و باعث بهبودکیفیت خدمات سلامت وکاهش خطرات احتمالی و نهایتاً رضایت بیمــــاران می گردد.

کلیدواژه‌ها


  1. ابطحی، حسین؛ زاهدی، شمس‌‌السادات؛ سیدنقوی، میرعلی (1390). معماری مدیریت منابع‌‌انسانی با رویکرئ چابکی نیروی‌‌انسانی. پایان‌‌نامه دکتری رشته مدیریت‌‌دولتی گرایش مدیریت منابع‌‌انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده مدیریت و حسابداری.
  2. اسپریتزر، گریچن (2015). ایجاد عملکرد پایدار، گزیده مدیریت. ترجمه احمد عیسی‌‌خانی. س سیزدهم. ش 129.
  3. الماسی، حسن (1374). نگــــرش جدید در مدیریت منابع‌‌انسانی. مجله تدبیر. ش 56. س سیزدهم. ش 129.
  4. آهنچی، محمد (1393). مدیریت سوانح: مفاهیم، اصول و نظریه‌‌ها، کتاب یکم. تهران: نشر مرکز آموزش و تحقیقات جمعیت هلال‌‌احمر جمهوری اسلامی ایران.
  5. بهمنش‌‌شکیب، داود؛ کارگر، احمد (1396). ارائه الگوی نظری هماهنگی بین سازمانی در مدیریت راهبردی بحرانهای طبیعی با روش فرا ترکیب. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات بین رشته‌‌ای دانش راهبردی. ش 27: ص 27ـ102.
  6. بدری، سیدعلی (1384). آشنایی با مدیریت‌‌بحران (اصول و مبانی). تهران: جزوه آموزشی سازمان شهرداری‌‌ها و دهداری‌‌ها.
  7. بهرام‌‌پور، مهدی (1388). بررسی و تبیین الگوی جانمایی سایتهای مدیریت‌‌بحران (نمونه موردی، تهران منطقه 3). پایان‌‌نامه کارشناسی‌‌ارشد در رشته برنامه‌‌ریزی شهری و منطقه‌‌ای. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
  8. تقوی‌‌فرد، محمدتقی؛ نعمت، مسرت؛ صنیعی‌‌منفرد، محمدعلی (1390). الگوی پیش‌‌بینی رفتار خرید مجدد مشتریان (مورد مطالعه: شرکت خدمات دهنده اینترنت). مدیریت‌‌بازرگانی. دوره 3. ش 10: ص 55ـ74.
  9. جعفرنژاد، احمد؛ شهنائی، بهنام (1386). مقدم‌‌های بر چابکی عملکرد سازمانی و تولید چابک. تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
  10. قلیچ‌‌لی، بهروز؛ ابراهیمی، شیما (1395). امکان سنجی استقرار مدیریت‌‌دانش با رویکرد سازمان بهره‌‌وری آسیایی. چشم‌‌انداز مدیریت‌‌دولتی. ش 25: ص 95ـ114.
  11. عسکری، سعید؛ افشار، مهدی (1393). بررسی میزان تأثیر نظام مدیریت منابع‌‌انسانی بر کیفیت عملیات مدیریت‌‌بحران در شهرداری تهران. ششمین کنفرانس بین‌‌المللی مدیریت جامع بحران. 
  12. مختاری، حسین (1393). تحلیلی بر تأثیر استقرار حاکمیت بالینی بر عملکرد کارکنان پرستاری مرکز درمانی پایان‌‌نامه کارشناسی‌‌ارشد اصفهان، دهاقان. دانشگاه آزاد اسلامی.
  13. رمضانیان، محمدرحیم؛ مرادی، محمود؛ بساق‌‌زاده، نرجس (1391). تأثیر فرایند تسهیم‌‌دانش و توانایی جذب دانش بر توان نوآوری. فصلنامه چشم‌‌انداز مدیریت‌‌دولتی. ش 11.
  14. رشیدی، م.؛ محمد، ولی؛ اکبری، چرابین؛ مسلم، معقول (2019). شناسایی و اولویت‌‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه چابکی سازمانی در سازمان آموزش‌‌وپرورش خراسان شمالی. فصلنامه رهبری و مدیریت‌‌آموزشی. ش 12 (4): ص 173ـ192.‎
  15. فلاح، محمدرضا (1397). شناسایی و تبیین پیشایندهای توانمندسازی منابع‌‌انسانی با رویکرد مدیریت‌‌دانش. پژوهشهای مدیریت منابع‌‌انسانی. ش 10 (1): ص 1ـ25.‎
  16. هنرمند، امیرحسین (1390). بررسی راه‌‌های افزایش عملکرد کارکنان بیمارستان شریعتی با استفاده از الگوی Achive (پایان‌‌نامه کارشناسی‌‌ارشد)، اصفهان، خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی.
  17. Fadia M. Hegazy, Kamel E. Ghorab. (2014). The Influence of Knowledge Management on Organizational Business Processes’ and Employees’ Benefits. International Journal of Business and Social Science.5(1):148-172.
  18. Felin, T., & Hesterly, W. S. (2007). The knowledge-based view, nested heterogeneity, and new value creation: Philosophical considerations on the locus of knowledge. Academy of Management Review, 32(1), 195-218.
  19. Jason, F. & Olsen, K. (2015) Knowledge management capabilities and firm performance: A test of universalistic, contingency and complementarity perspectives, Expert Systems with Applications, 42(3): 1178-1188.
  20. Nguyen, Q. T. N., Neck, P. A. (2008, July). Knowledge Management as Dynamic Capabilities: Does It Work in Emerging Less Developed Countries. PBFEAM 2008 Conference. Brisbane, Queensland, Australia
  21. Pearson, C. & Clair,J.(1998). ReFraming the Crisis Management.  Academy of Management Review, 23(1), 5976.
  22.  Tseng, S. M., Lee, P. S. (2014). The effect of knowledge management capability and dynamic capability on organizational performance. Journal of Enterprise Information Management, 27(2), 158-179
  23. Xiao, Y., Lu, L., Liu, J. and Zhou, Z. (2014). Knowledge Diffusion Path Analysis of data quality literature: A main path analysis original, Journal of Informetrics, 8(3): 594-605