1
دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان، سمنان،ایران.
2
دانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اقدامات مورد نیاز مسئولین جهت افزایش رضایت افکار عمومی در زمان بحرانها انجام گردید و از نوع ترکیبی کمی- کیفی بود. ابزار گردآوری دادهها شامل تحلیل محتوای پژوهشهای داخل و خارج کشور، مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه سمنان بود که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند (قضاوتی) 12 نفر از اساتید روانشناسی، رفتار سازمانی، منابع انسانی و ارتباطات به عنوان نمونه و در بخش کمی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای- تصادفی نمونهای به حجم 375 نفر انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل داده از آزمون t تکنمونهای و تکنیک تاپسیس استفاده شد. با توجه به ارزیابی دادهها، از بین20 مورد از اقدامات شناسایی شده، عواملی چون «برخورد انسانی و خوب»، «عدم استفاده از حدس و گمان»، «پرهیز از مصاحبههای فوری»، «اجتناب از مصاحبههای کنترل نشده»، «درنظر گرفتن محلی برای خبرنگاران»، «پرهیز از هر تنش با خبرنگاران»، «جلب اطمینان با نشان دادن اینکه شرایط تحت کنترل است»، «پیشبینی بحرانهای ممکن، نیاز مردم و نوع مخاطبان»، «حضور 24ساعته و اعلام نتایج و خبرها»، «کنترل انحصاری نبودن نشر اخبار توسط رسانههای خاص»، «استعفا»، «عذرخواهی»، «معرفی مسئول مربوط به پیگیری بحران تا حل آن به مردم»، «اعلام برنامه دقیق و عملی و شفاف و عمل به آن»، «حضور با ظاهری متناسب با شرایط بحران (غیرتشریفاتی)»، «برقراری رابطهی مناسب و صادقانه با خانواده آسیب دیدگان»، «پرهیز از کلیگویی و ابهام در سخنان و برنامهها» و «توبیخ یا اخراج برخی مسببین» بهعنوان اقدامات مؤثر شناخته شدند.
رسولی, سیدنوید, & رستگار, عباسعلی. (1401). اقدامات مورد نیاز مسئولین جهت افزایش رضایت افکار عمومی در زمان بحرانها. مطالعات مدیریت بحران, 14(3), 171-200.
MLA
سیدنوید رسولی; عباسعلی رستگار. "اقدامات مورد نیاز مسئولین جهت افزایش رضایت افکار عمومی در زمان بحرانها". مطالعات مدیریت بحران, 14, 3, 1401, 171-200.
HARVARD
رسولی, سیدنوید, رستگار, عباسعلی. (1401). 'اقدامات مورد نیاز مسئولین جهت افزایش رضایت افکار عمومی در زمان بحرانها', مطالعات مدیریت بحران, 14(3), pp. 171-200.
VANCOUVER
رسولی, سیدنوید, رستگار, عباسعلی. اقدامات مورد نیاز مسئولین جهت افزایش رضایت افکار عمومی در زمان بحرانها. مطالعات مدیریت بحران, 1401; 14(3): 171-200.