اقدامات مورد نیاز مسئولین جهت افزایش رضایت افکار عمومی در زمان بحران‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان، سمنان،ایران.

2 دانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اقدامات مورد نیاز مسئولین جهت افزایش رضایت افکار عمومی در زمان بحران‌ها انجام گردید و از نوع ترکیبی کمی- کیفی بود. ابزار گردآوری داده‌ها شامل تحلیل محتوای پژوهش‌های داخل و خارج کشور، مصاحبه و پرسش‌نامه محقق ساخته بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه سمنان بود که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند (قضاوتی) 12 نفر از اساتید روان‌شناسی، رفتار سازمانی، منابع انسانی و ارتباطات به عنوان نمونه و در بخش کمی با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی نمونه‌ای به حجم 375 نفر انتخاب شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده از آزمون t تک‌نمونه‌ای و تکنیک تاپسیس استفاده شد. با توجه به ارزیابی داده‌ها، از بین20 مورد از اقدامات شناسایی شده، عواملی چون «برخورد انسانی و خوب»، «عدم استفاده از حدس و گمان»، «پرهیز از مصاحبه‌های فوری»، «اجتناب از مصاحبه‌های کنترل نشده»، «درنظر گرفتن محلی برای خبرنگاران»، «پرهیز از هر تنش با خبرنگاران»، «جلب اطمینان با نشان دادن اینکه شرایط تحت کنترل است»، «پیش‌بینی بحران‌های ممکن، نیاز مردم و نوع مخاطبان»، «حضور 24ساعته و اعلام نتایج و خبرها»، «کنترل انحصاری نبودن نشر اخبار توسط رسانه‌های خاص»، «استعفا»، «عذرخواهی»، «معرفی مسئول مربوط به پیگیری بحران تا حل آن به مردم»، «اعلام برنامه دقیق و عملی و شفاف و عمل به آن»، «حضور با ظاهری متناسب با شرایط بحران (غیرتشریفاتی)»، «برقراری رابطه‌ی مناسب و صادقانه با خانواده‌ آسیب دیدگان»، «پرهیز از کلی‌گویی و ابهام در سخنان و برنامه‌ها» و «توبیخ یا اخراج برخی مسببین» به‌عنوان اقدامات مؤثر شناخته شدند.

کلیدواژه‌ها


  1. ﺍﺣﻤﺪﻯ، ﻣﻬﺮﺩﺍﺩ (1384). ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺍﻟﮕﻮ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩﻫﺎﻯ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺑﺤﺮﺍﻥ. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻭ ﺳﻨﺠﺶ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺻﺪﺍ ﻭ ﺳﻴﻤﺎ، ﺳﺎﻝ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ، ﺷﻤﺎﺭﻩ 42 و 43.
  2. بیان‌زاده، س؛ اسلامی، ی؛ سام، آ؛ فروزان، ع؛ اقلیما، س (1383)، «بررسی وضعیت زندگی بازماندگان زلزله‌ی بم»، تهران، موسسه تحقیقات، بازتوانی و بهبود زندگی زنان.
  3. تاجیک، م. ر. (1380). مقدمه‌ای بر استراتژی امنیت ملی ا.ج.ا (رهیافت‌ها و راهبردها) تهران: فرهنگ گفتمان.
  4. تاجیک، محمدرضا (1384)، مدیریت بحران، تهران، فرهنگ گفتمان
  5. ترابیان، محمود (1384)، پنج گفتار در روابط عمومی،تهران، ایلیا گستر.
  6. تریسی،برایان(1388)، مدیریت بحران: چگونه بحران‌های زندگی مان را کنترل کنیم؟، قم، اشکذر، ترجمه فاطمه محمدی
  7. حبیب‌پور، کرم، صفری، رضا (1391) کاربرد spss در تحقیقات پیمایشی (تحلیل داده‌های کمی)، تهران، لویه، متفکران
  8. حسینی، حسین (1385)، «بحران چیست و چگونه تعریف می‌شود؟»، فصلنامه امنیت، سال پنجم، شماره 1 و 2، ص 51-7.
  9. حسینی، م و همکاران (1378)، مدیریت بحران، تهران، موسسه نشر شهر.
  10. درانی، ک. (1380). «بررسی نمادها و نشانه‌های امنیت در ساختار خیالی و نمادگرایی نوجوانان شهر تهران»، مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی، د 31، ش 2، ص 34-9.
  11. ربانی‌خوراسگانی، ع و قاسمی، و. (1381). «نگرش مردم شهر اصفهان درباره آسیب‌های نظام اجتماعی ایران با تأکید بر تحلیل آسیب دین‌گریزی در جامعه»، جامعه‌شناسی ایران، د 4، ش 3، ص 165-148.
  12. ربانی، ر، افشارکهن، ج.(1383). «شهرنشینی و امنیت تحقیقی در عوامل و وضعیت مؤثر بر امنیت شهرها از دید شهروندان»، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، ش17 (1)، ص 128-122.
  13. رضاییان، علی(1392)، مبانی سازمان و مدیریت، تهران، انتشارات سمت.
  14. رضاییان، مجید، (1393)؛ «شبکه‌های اجتماعی؛ چالش در تعریف افکار عمومی»، نهمین همایش روابط عمومی الکترونیک.
  15. رودانی، ا.؛ رئیسی‌وانانی، ر. و ناظرحضرت، ج. (1390). «بهینگی اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در بوته‌سنجی از ناحیه افکار عمومی (مطالعه موردی منطقه 16 شهر تهران در سال 1390»،  فصلنامه مطالعات اجتماعی، ش 27، ص 120-97.
  16. شریعتی، ر. ا. (1384). «مبانی و حقوق جهانگردان از دیدگاه منابع اسلامی»، حقوق اسلامی، د 26، ش 7، ص 32-7.
  17. صادقی مقدم، محمدرضا؛ صفری، حسین؛ نوروزیان، جابر؛ قاسمی، روح الله، (1396)، «ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺳﻄﺢ اﻫﻤﯿﺖ-  ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺑﺸﺮدوﺳﺘﺎﻧﻪ در بعد از فاجعه»، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، دوره7، شماره3.
  18. علی‌خواه، ف. و نجیبی‌ربیعی، م. (1385). «زنان و ترس از جرم در فضاهای شهری»، رفاه اجتماعی، د 6، ش 22، ص 131-109.
  19. فریدمن تو ماس ال (2005) جهان مسطح است، انتشارات هرمس، ترجمه احمد عزیزی.
  20. مقیمی، محمد (1395)؛ مبانی سازمان و مدیریت، تهران، نگاه دانش
  21. مقتدایی، لیلا؛ امیری اسفرجانی، زهرا (1396)، «بررسی تأثیر مدیریت افکار عمومی بر احساس امنیت اجتماعی شهروندان اصفهانی»، پژوهش‌های رابردی امنیت و نظم اجتماعی، مقاله 5، دوره 6، شماره 2- شماره پیاپی 17 صفحه 88-63.
  22. ﻣﻬﺮآرا، ﻋﻠﯽاﮐﺒﺮ. (1373)، زﻣﯿﻨﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﻣﻬﺮداد.
  23. نقیب السادات، سیدرضا (1387)، «ﺗﻬﺪﻳﺪﻫﺎی رﺳﺎﻧﻪای و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺤﺮان»، پژوهشهای ارتباطی، سال15، شماره 55
  24. یزدان پناه، مهشید (1381)، «ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺭﻳﺰﻯ ﻭ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺤﺮﺍﻥ»، مجله تدبیر، شماره 127.
  25. Anastasio, A. Karen C. Rose and Judith Chapman. (1999) Current Direction in Psychological Science, p: 152
  26. Bundy, J., & Pfarrer, M. D. (2015).” A burden of responsibility: The role of social approval at the onset of a crisis”. Academy of Management Review, 40: 345-369
  27. Bundy, J., & Pfarrer, M. D.,Cole, E, Short,.Coombs, W.Thimothy (2016) “Crises and Crisis Management: Integration, Interpretation, and Research Development“, Journal of Management, 40: 345-369
  28. Chandraprakaikul W. (2010) "Humanitarian supply chain management: Literature review and future research" , 2nd International Conference of Logistic & Transport.
  29. Duran S., Gutierrez M. A., Keskinocak P. (2011) "Pre-positioning of emergency items for CARE international", Interfaces, 41(3): 223–237.
  30. Jaques, T. (2010). "Embedding issue management as strategic element of crisis prevention".Disaster prevention and Management.19(4).649-482
  31. Kahn, W. A., Barton, M. A., & Fellows, S. )2013(. "Organizational crises and the disturbance of relational systems". Academy of Management Review, 38: 377-396.
  32. Liu Yijun, Niu Wenyuan, Gu Jifa(2009),"Study on Public Opinion Based on Social Physics". Springer-Verlag Berlin Heidelberg, CCIS 35, pp. 318–324, 2009.
  33. Liu, J.M.(2002):” Principles of public opinion”. Huaxia Publishing Co., Ltd., Beijing
  34. Sha, L.S. (2002):” Social psychology.” China Renmin university press, Beijing  (in Chinese)