شناسایی معیارهای ارزیابی تامین کنندگان دارو در شرایط بحرانی کرونا و اولویت‌بندی آن‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

2 دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگه صنعتی شاهرود

3 استادیار دانشکده صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

چکیده

در برهه‌های مختلف زمانی، وقوع بحران تمام فعالیت‌ها را تحت‌تاثر قرار می‌دهد و فشار‌ بسیار زیادی بر جوامع وارد می‌کند. تامین‌کننده به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزاء هر زنجیره‌تامین، نسبت به تصمیمات درست یا اشتباه تاثیرپذیر است. زنجیره‌تامین در صنعت دارو شامل مراحل تامین دارو تا تحویل به مصرف‌کننده نهایی می‌شود. پیشامد هرگونه شرایط بحرانی، فشار به زنجیره‌تامین و فرآیند تامین کالا می‌آورد. در سال 2019 پس از مدت کوتاهی از شیوع کووید-19، بحران همه‌گیری به‌وقوع پیوست و تمام ملت‌ها را دچار درگیری کرد. با شروع بحران کرونا، مسئله دارو و تامین آن به یکی از بزرگترین و پرچالش‌ترین مسائل دنیا تبدیل شد. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تامین دارو، تامین‌کننده می‌باشد؛ از این رو می‌بایست تامین‌کنندگان و خدمات آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد تا در شرایط بحرانی، بهینه عمل کند. این پژوهش با رویکرد روش های تصمیم گیری چندمعیاره فازی در کشور ایران به مطالعه این حوزه پرداخته تا معیارهای انتخاب بهترین تامین‌کننده در شرایط بحران کرونا را شناسایی و آن‌ها را رتبه‌بندی کند. در گام نخست پژوهش پس از بررسی پیشنیه و مصاحبه با خبرگان، با استفاده از دسته‌بندی مدیریت بحران، 34 معیار در چهار دسته شناسایی گردیدو با طراحی و توزیع پرسشنامه دلفی‌فازی، از بین این معیارها، 13 معیار غربال شد. در نهایت با استفاده از روش FDANP، به رتبه‌بندی معیارها پرداخته شد. معیار قدرت متقاعدسازی نمایندگان شرکت بیشترین وزن را کسب کرد؛ روابط علی معلولی معیارها از قبیل تاثیرگذاری و تاثیرپذیری نیز با استفاده از این روش مشخص گردیده و معیار متقاعدسازی نمایندگان شرکت، اثرگذاری بیشتری دارد.

کلیدواژه‌ها