آموزش و یادگیری برای مدیریت بحران با به‌کارگیری محیط شبیه‌سازی مجازی ـ بازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای امنیت دانشگاه عالی، دفاع ملی،تهران، ایران

چکیده

پیشرفتهای اخیر در علوم رایانه، شبکه و مخابرات فرصت‌های جدیدی برای به‌کارگیری شبیه‌سازی و بازی به عنوان ابزاری روش‌شناسانه برای بهبود مدیریت بحران ارائه می‌کند. برای ارائه به‌روزرسانی سناریوها به بازیکنان در قالب «خبر» و ابلاغ توجیه‌های از پیش ضبط شده به بازیکنان توسط خبرگان می‌توان از فیلم‌های ویدئویی استفاده کرد. سازمانهایی که مسئولیت مدیریت بحران را بر عهده دارند هم اکنون در حال به‌کارگیری این فناوریها در ساخت سامانه‌های مدیریت بحران برای هماهنگ کردن پاسخ به بحران، پشتیبانی از تصمیم‌ها در خلال بحران و پشتیبانی از فعالیتهای پیش و پس از بحران هستند. یافته‌های مقاله گویای این است که؛ سامانه‌های مدیریت بحران چنانچه با ذهنیت بازی طراحی شوند می‌توانند به آسانی در وضعیت شبیه‌سازی مورد استفاده قرار گیرند تا بتوان بازی مدیریت بحران را به مرحله اجرا گذارد. چنین کاربردی از سامانه هم‌چنین فرصتهایی را در اختیار کارکنان قرار می‌دهد که با استفاده از همان ابزارهای موجود در بحران‌ واقعی، برای بحرانهای حقیقی تمرین کنند. در این مقاله، ضمن معرفی زمینه استفاده از شبیه‌سازی و بازی در آموزش مدیریت بحران، توصیفی از معماری شبیه‌سازی و بازی ارائه شده و به یک مطالعه موردی برای نمایش چگونگی به‌کارگیری محیط مجازی در آموزش مدیریت بحران پرداخته است.

کلیدواژه‌ها


  1. Abt CC (1970) Serious games. The Viking Press, New York
  2. Beroggi GEG, Waisel L, Wallace WA (1995) Employing virtual reality to support decision making in emergency management. Saf Sci 20:79–88 deLeon P (1975) Scenario designs. An overview. Simul Games 6(1):39–60
  3. DeWeerd HA (1967) Political-military scenarios. The RAND Corporation, Santa Monica, p 3535
  4. DeWeerd HA (1973) A contextual approach to scenario construction. The RAND Corporation, Santa Monica, p 5084
  5. Geisler MA, Ginsberg AS (1965) Man-machine simulation experience. The RAND Corporation, Santa Monica, p 3214
  6. Helmer Olaf (1966) Social technology. Basic Books, New York
  7. Kahn H, Wiener A (1967) The year 2000–a framework for speculation on the next 33 years. Macmillan, New York
  8. Kleiboer M (1997) Simulation methodology for crisis management support. J Conting Crisis Manag 5(4):198–206
  9. Levine R, Schelling T, Jones W (1991) Crisis games 27 years later. The RAND Corporation, Santa Monica, p 7719
  10. Mallet C, Bretar F (2009) Full-waveform topographic lidar: state-ofthe-art. ISPRS J Photogramm Remote Sens 64:1–16
  11. Mendonca D, Beroggi GEG, van Gent D, Wallace WA (2006) Designing gaming simulations for the assessment of group decision support systems in emergency response. Saf Sci 44: 523–535
  12. Quade ES (1985) Predicting the consequences: models and modeling, Chap. 7. In: Miser HJ, Quade ES (eds) Handbook of systems analysis: overview of uses, procedures, applications, and practice. Elsevier Science Publishing Co., Inc., New York
  13. Quade ES (1989) Analysis for public decisions, 3rd edn. Elsevier Science Publishers, Amsterdam
  14. Schwabe W (1994) An introduction to analytic gaming. The RAND Corporation, Santa Monica, p 7864
  15. Schwarz B (1988) Forecasting and scenarios, Chap. 9. In: Miser HJ, Quade ES (eds) Handbook of systems analysis: craft issues and procedural choices. Elsevier Science Publishing Co., Inc, New York
  16. Shubik M (1971) On the scope of gaming. The RAND Corporation, Santa Monica, p 4608
  17. Shubik M, Brewer GD (1972) Models, simulations, and games–a survey, R-1060- ARPA/RC. The RAND Corporation, Santa Monica
  18. Tate DL, Sibert L, King T (1997) Using virtual environments to train firefighters. IEEE Comput Graph Appl 17(6):23–29
  19. Walker JA, Ruberg GE, O’Dell JJ (1989) Simulation for emergency management: taking advantage of automation in emergency preparedness. Simulation 53(3):95–100
  20. Weiner MG (1964) Gaming methods and applications, Chap. 11. In: Quade ES (ed) Analysis for military decisions. North-Holland Publishing Co., Amsterdam
  21. Weiner MG (1968) Gaming, Chap. 14. In: Quade ES, Boucher WI (eds) Systems analysis and policy planning: applications in defense. Elsevier Publishing Co, Amsterdam