ابعاد فرهنگ سازمانی در مدیریت بحران واحدهای صنعتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران.

3 دانشجوی ارشد مدیریت بحران دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.

چکیده

امروزه مدیریت بحران یک بخش اساسی از مدیریت راهبردی است. قبل از تعقیب هر گونه اهداف بلند، مدیریت بحران برای تضمین ثبات و موفقیت مستمر یک سازمان ضروری است. اساساَ سازمانهایی که در معرض بحران قرار دارند به آمادگی بیشتری در برابر آن نیاز دارند. مدیریت بحران موثر نیازمند یک رویکرد منظم و نظام مند است که مبتنی بر هوشیاری، ‌حساسیت مدیریتی و یک درک خوب از اهمیت برنامه ریزی دقیق و آمادگی سازمانی است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر مدیریت بحران بر مبنای الگوی کویین -کمرون است.به بیان دیگر این پژوهش در پاسخ به این سوال که ابعاد فرهنگ سازمانی چیست و تاثیر آن بر مدیریت بحران واحدهای صنعتی کدام است؟ می باشد.

این تحقیق با رویکرد کاربردی و روش پیمایشی تدوین شده است. در این تحقیق پس از جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز داده‌های حاصل از بررسی کتاب و نشریات علمی درزمینه موضوع تحقیق، ابتدا طبقه‌بندی و پردازش و درنهایت مورد قضاوت محقق قرار گرفته است.

جامعه آماری این تحقیق، شامل مدیران آشنا به موضوع فرهنگ سازمانی و مدیریت بحران به طور خاص (مدیران شاغل در واحد های منابع انسانی، بازرسی، واحد های مدیریت بحران ، ایمنی و بهداشت کار) است. حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی و 150 نفر تعیین شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که فرهنگ ادهوکراسی و فرهنگ خانواده به ترتیب، بیشترین تاثیر را در مدیریت بحران در واحدهای صنعتی را دارند.

کلیدواژه‌ها