ابعاد فرهنگ سازمانی در مدیریت بحران واحدهای صنعتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران.

3 دانشجوی ارشد مدیریت بحران دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.

چکیده

امروزه مدیریت بحران یک بخش اساسی از مدیریت راهبردی است. قبل از تعقیب هر گونه اهداف بلند، مدیریت بحران برای تضمین ثبات و موفقیت مستمر یک سازمان ضروری است. اساساَ سازمانهایی که در معرض بحران قرار دارند به آمادگی بیشتری در برابر آن نیاز دارند. مدیریت بحران موثر نیازمند یک رویکرد منظم و نظام مند است که مبتنی بر هوشیاری، ‌حساسیت مدیریتی و یک درک خوب از اهمیت برنامه ریزی دقیق و آمادگی سازمانی است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر مدیریت بحران بر مبنای الگوی کویین -کمرون است.به بیان دیگر این پژوهش در پاسخ به این سوال که ابعاد فرهنگ سازمانی چیست و تاثیر آن بر مدیریت بحران واحدهای صنعتی کدام است؟ می باشد.

این تحقیق با رویکرد کاربردی و روش پیمایشی تدوین شده است. در این تحقیق پس از جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز داده‌های حاصل از بررسی کتاب و نشریات علمی درزمینه موضوع تحقیق، ابتدا طبقه‌بندی و پردازش و درنهایت مورد قضاوت محقق قرار گرفته است.

جامعه آماری این تحقیق، شامل مدیران آشنا به موضوع فرهنگ سازمانی و مدیریت بحران به طور خاص (مدیران شاغل در واحد های منابع انسانی، بازرسی، واحد های مدیریت بحران ، ایمنی و بهداشت کار) است. حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی و 150 نفر تعیین شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که فرهنگ ادهوکراسی و فرهنگ خانواده به ترتیب، بیشترین تاثیر را در مدیریت بحران در واحدهای صنعتی را دارند.

کلیدواژه‌ها


  1. احمدوند، علی محمد؛ اشراق، حمید رضا؛ کریمی خوزانی، علی (1391) مدیریت بحران‌های اجتماعی اعتصاب، تظاهرات اعتراض آمیز و ... با رویکرد پلیس جامعه محور. توسعه ی سازمانی پلیس، شماره ی 40، .128 -113.
  2. حسن پور، رضا و قاسمی نامقی، محمد (1392). تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مدیران و کارکنان در مدیریت بحران بر اساس مدل رابینز در شرکت پالایش گاز پارسیان، فصلنامه دانش پیشگیری و مدیریت بحران، فصلنامه دانش پیشگیری و مدیریت بحران، سال سوم شماره ۳.
  3. رسولیان، محسن (1394). بررسی رابطه مدیریت دانش و مدیریت بحران در وزارت صنعت، معدن و تجارت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق - دانشکده مدیریت.
  4. محمدیان ، محمد و شهسواری، هادی (1397). بررسی فرهنگ سازمانی یک سازمان با رویکرد نهادی، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال دهم، شماره 4 (شماره پیاپی 34)
  5. مرادی، حجت الله، فرزانه، حجت، قلعه، حجت و قلعه، فرزانه (1397). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان سازمان مدیریت بحران شهر تهران، نشریه مدیریت بحران، شماره 35.
  6. گاتسچاک ، جک (1393) مدیریت بحران. ترجمه علی پارساییان.تهران: ترمه
  7. رابینز، استیفن(1374). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارساییان . تهران: موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
  8. آلیسون.گراهام (1383). مدیریت بحران و تصمیم‌گیری گراهام آلیسون. مجله سیاست دفاعی. س 2.ش 2:136.
  9. ایران زاده، سلیمان؛ محمودی، محسن (1389). شناخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل.؛ موردمطالعه: شرکت پلی نار. فراسوی مدیریت. شماره95 :76 ـ 53
  10. رابینز، استیفن (1377) مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی. تهران: مؤسسه مطالعات پژوهشهای بازرگانی.
  11. رابینز، استیفن (1381) رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریه‌ها و کاربردها. ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
  12. شریف زاده، فتاح؛ کاظمی، مهدی (1377) مدیریت فرهنگ سازمانی. تهران: نشر قومس.
  13. طوسی، محمدعلی (1372) فرهنگ سازمانی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
  14. فنیری، دیاناسی(1384) مدیریت اقتضایی متناسب بافرهنگ سازمانی انواع تغییر و فرهنگ. ترجمه ناصر میر سپاسی. تهران: میر.
  15. ولد بیگی، برهان الدین؛ پور حیدری، غلامرضا(1391) درس نامه مدیریت جامع بحران. تهران: آرویج ایرانیان، انجمن علمی مدیریت بحران ایران. احمدوند، علی محمد؛ اشراق، حمید رضا؛ کریمی خوزانی، علی (1391) مدیریت بحران‌های اجتماعی اعتصاب، تظاهرات اعتراض آمیز و ... با رویکرد پلیس جامعه محور. توسعه ی سازمانی پلیس، شماره ی 40، .128 -113.
  16. حسن پور، رضا و قاسمی نامقی، محمد (1392). تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مدیران و کارکنان در مدیریت بحران بر اساس مدل رابینز در شرکت پالایش گاز پارسیان، فصلنامه دانش پیشگیری و مدیریت بحران، فصلنامه دانش پیشگیری و مدیریت بحران، سال سوم شماره ۳.
  17. رسولیان، محسن (1394). بررسی رابطه مدیریت دانش و مدیریت بحران در وزارت صنعت، معدن و تجارت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق - دانشکده مدیریت.
  18. محمدیان ، محمد و شهسواری، هادی (1397). بررسی فرهنگ سازمانی یک سازمان با رویکرد نهادی، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال دهم، شماره 4 (شماره پیاپی 34)
  19. مرادی، حجت الله، فرزانه، حجت، قلعه، حجت و قلعه، فرزانه (1397). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان سازمان مدیریت بحران شهر تهران، نشریه مدیریت بحران، شماره 35.
  20. گاتسچاک ، جک (1393) مدیریت بحران. ترجمه علی پارساییان.تهران: ترمه
  21. رابینز، استیفن(1374). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارساییان . تهران: موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
  22. آلیسون.گراهام (1383). مدیریت بحران و تصمیم‌گیری گراهام آلیسون. مجله سیاست دفاعی. س 2.ش 2:136.
  23. ایران زاده، سلیمان؛ محمودی، محسن (1389). شناخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل.؛ موردمطالعه: شرکت پلی نار. فراسوی مدیریت. شماره95 :76 ـ 53
  24. رابینز، استیفن (1377) مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی. تهران: مؤسسه مطالعات پژوهشهای بازرگانی.
  25. رابینز، استیفن (1381) رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریه‌ها و کاربردها. ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
  26. شریف زاده، فتاح؛ کاظمی، مهدی (1377) مدیریت فرهنگ سازمانی. تهران: نشر قومس.
  27. طوسی، محمدعلی (1372) فرهنگ سازمانی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
  28. فنیری، دیاناسی(1384) مدیریت اقتضایی متناسب بافرهنگ سازمانی انواع تغییر و فرهنگ. ترجمه ناصر میر سپاسی. تهران: میر.
  29. ولد بیگی، برهان الدین؛ پور حیدری، غلامرضا(1391) درس نامه مدیریت جامع بحران. تهران: آرویج ایرانیان، انجمن علمی مدیریت بحران ایران.
  30. Alirezaee, A. and Pashaei, A. (2016). The effect of organizational culture on organizational agility abilities, Journal of Management Researches in Iran, Vol. 20, No. 2, Summer, 2016,.
  31. Bhaduri, R.M. (2019). Leveraging culture and leadership in crisis management, European Journal of Training and Development, Vol. 43 No. 5/6
  32. Booth, S. (2016). Crisis Management Strategy, London: Rutledge.
  33. Bowers, J., Melissa R., Reggie, Hall, Mandyam, Srinivasan, M. (2017). Organizational culture and leadership style: The missing combination for selecting the right leader for effective crisis management, Business Horizons, Volume 60, Issue 4
  34. Cameron, K. S. and Quinn, R. E. (2011). Diagnosing and changing organizational culture based on the competing values framework. 3th ed., San Francisco: Jossey-Bass.
  35. Chen, S.S., Chuang, Y.W., Chen, P.Y. (2012). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of KMS quality, KMS self-efficacy, and organizational climate. Knowledge Based Systems , 31, 106-118.
  36. Gümüsay, Ali Aslan and Bohné, Thomas Marc (2018). Individual and organizational inhibitors to the development of entrepreneurial competencies in universities, Research Policy, Volume 47, Issue 2, March 2018
  37. Martínez-Caro, Eva, Juan, Gabriel Cegarra-NavarroFrancisco, Javier, Alfonso-Ruiz (2020). Digital technologies and firm performance: The role of digital organizational culture, Technological Forecasting and Social Change, Volume 154, May 2020, 119962.
  38. Murata, Atsuo (2020). Cultural aspects as a root cause of organizational failure in risk and crisis management, Safety Science, Volume 135, March 2021, 105091.
  39. Thomaidou, Christina, Pavlidou, Andreas, Efstathiades (2020). The effects of internal marketing strategies on the organizational culture of secondary public schools, Evaluation and Program Planning, Volume 84, 101894.
  40. Wang, Z., Wang, N.(2012). Knowledge sharing, innovation and firm performance. Expert Systems with Applications , 39 , 8899–8908