الگوی مدیریت بحران مبتنی بر اندیشه حکمرانی امام علی (ع) (مطالعه موردی: ویروس کرونا)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بحران، مجتمع دانشگاهی پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.

2 استاد، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران

3 دانشجوی دکترای تخصصی آینده پژوهی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)

چکیده

زمینه و هدف: این پژوهش با هدف کشف عوامل ایجاد بحران، شامل عدم پشتیبانی مردم؛ احتکار و تاراج؛ تمرد برخی از مدیران؛ شایعات، دروغ و سخنان اشرار در حکومت حضرت علی(ع)، ارائه الگوی مدیریت بحران مبتنی بر اندیشه حکمرانی امام علی (ع) و همچنین مقایسه تطبیقی موارد مذکور با بحران کرونا، را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است.
روش‌شناسی پژوهش: با استفاده از روش کتابخانه‌ای، داده‌های مورد نیاز را جمع‌آوری و به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی داده‌های پژوهش پرداخته است.
یافته‌ها و نتیجه‌گیری: یافته پژوهش نشان می‌دهد که امام علی (ع) به عنوان رهبر جامعه اسلامی، الگوی ویژه‌ای در مدیریت بحران‌ها به کاربرده است. لذا این پژوهش به مدیریت بحران توسط امـام علی(ع) در دوران حکومت ایشان طی سه مرحلة: مـدیریت پیش از بحـران، مـدیریت حـین بحـران و مدیریت پس از بحران و تطبیق این مراحل در مواجهه با بحران کرونا پرداخته است. برخی از اقدامات ایشان در مراحل مختلف بررسی شده است. مرحلة پیش از بحران باتوجه به اهمیت تاثیرگذاری تصمیمات و اقدامات در این مرحله، که ویژگی‌ها و اقتضائات خاص خود را دارد و ضرورت پرداختن به این مقطع زمانی را به عنوان مرحله پیش از بحران مطرح می‌سازد. مرحله حین بحران شامل: بسیج منابع انسانی، حذف یـا کاهش قدرت عوامل بحران‌زا، اطلاع رسانی و آگاه‌سازی، طلب یاری از پروردگار برای حل بحران و مشورت بـا تیم مدیریت بحران می‌باشد. در نهایت، اقدامات آن حضرت پس از بحران، شامل شـفاف سـازی، ایجاد نظم و حمایت از آسیب دیدگان است.

کلیدواژه‌ها