مدیریت جامع حوادث، بلایا، و بحرانها با تمرکز بر ابعاد چهارگانه وجودی انسان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه فارماکولوژی و سم شناسی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عج

چکیده

کلان نگری و نگاه همه جانبه به موضوعات و جهان، گرچه از از ارکان اولیه شناخت در دین اسلام است، اما همواره یکی از حلقه های مفقوده زندگی بشر امروز در اندیشه، تفکر، برنامه ریزی، مدیریت و اجرا بوده است. برای رفع این نقیصه در مدیریت جامع، مانع و همه جانبه حوادث، بلایا و بحرانها، باید بر همه ابعاد وجودی انسان تمرکز نمود.
در این مقال، پس از بررسی ادبیات رایج مرتبط با حوادث، بلایا و بحرانها، به ماهیت وجودی انسان در چارچوب فطرت، دین و حکمت، پرداخته و سپس مطابق با آن، مخاطرات و تهدیدات گوناگون مورد دسته بندی کلی قرار گرفته و در نهایت به مدیریت آنها نیز اجمالا اشاره شده است. به عبارت دیگر، این مقاله با روش توصیفی تبیینی و با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و منابع علمی انجام پذیرفته است.
براساس جهان بینی اسلامی و نیز بر مبنای بدیهیات عقلی، انسان دارای چهار بعد نباتی (جسمانی)، حیوانی (روانی)، انسانی (عقلانی) و الهی (روحانی) است و بنابراین، جامع ترین نظرگاه برای کشف، شناسایی، وزن دهی و اولویت بندی و نیز مدیریت مخاطرات و تهدیداتی که متوجه انسان است، بر ابعاد چهارگانه وجودی انسان متمرکز خواهد بود.
در مجموع، مدیریت حوادث، بلایا و بحرانها زمانی ارتقا می‌یابد که با شناخت دقیق تر و کامل تری از همه ابعاد وجودی انسان همراه شده و برای برطرف کردن نیازهای جسمی، خیالی، عقلی و قلبی او همزمان تلاش گردد.

کلیدواژه‌ها