1
نویسنده مسئول: کارشناس ارشد مدیریت بحران دانشگاه جامع امام حسین(ع)
2
استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
چکیده
ارتباطات در بحران، بخشی از روابط عمومی است و پیدایی آن بهصورت مستقیم با شیوه اطلاعرسانی رسانههای خبری ارتباط دارد. ازطرفی امروزه رسانههای اجتماعی در عرصه فضای مجازی بلافاصله پس از وقوع بحران سازمانی، شاهد حضور و مشارکت گسترده و فعالانه مخاطبان هستند. این تحقیق با هدف شناسایی وضع موجود روابط عمومی دیجیتال در سپاه اجرا شد و سؤالهای تحقیق ابعاد مختلف روابط عمومی دیجیتال را بررسی میکند. روش تحقیق توصیفی است و اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شد. جامعه آماری تمام نخبگان و متخصصان عرصه فضای مجازی و روابط عمومیهای سازمان هستند. نمونه آماری بهشیوه هدفمند و تعداد 60 نفر انتخاب شد و مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان میدهد در شش حوزه «اهمیت و جایگاه روابط عمومی در فضای مجازی با میانگین 3.08، برنامهریزی برای رویارویی با تهدیدات در فضای مجازی با میانگین 2.07، مخاطبشناسی با میانگین 2.74، تهدیدشناسی با میانگین 3.08، سازماندهی و اجرا با میانگین 2.92 و بازخورد اقدامات در فضای مجازی با میانگین 2.91» وضعیت کلی روابط عمومی سازمان در فضای مجازی مناسب ارزیابی نمیشود. لذا این وضعیت نشان میدهد برای روابط عمومی در فضای مجازی چه از نظر ساختاری و چه از نظر مالی و نیروی انسانی اهمیت لازم داده نشده است. باتوجه به اینکه در برنامههای رسانههای دشمن، بیاعتبارکردن موقعیت سازمانهای انقلابی در عرصه فضای مجازی بهعنوان یک تاکتیک بهشمار میرود، ضروری است این موضوع در دستور کار فرماندهان و مسئولین سازمان قرار گیرد. در پایان پیشنهاد میشود برای رسیدن به جایگاه مطلوب روابط عمومی در فضای مجازی به ایجاد ساختار و پیشبینی بودجه، جذب نیروی انسانی متخصص و دستیابی به فناوریهای بومی و جذاب در این حوزه نیاز است.