آسیب شناسی مدیریت بحران حوادث جاده ای با توجه به نقش اورژانس 115

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی ،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد کرمان، کرمان، ایران

چکیده

تصادفات جاده ای یکی از مسائلی است که امروزه جان میلیونها انسان را در جهان می گیرد و خود یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر محسوب می شود. هدف پژوهش حاضر آسیب شناسی مدیریت بحران حوادث جاده ای با توجه به نقش اورژانس در شهر بم است. روش: تحقیق از نوع کیفی و رویکرد پدیدار شناختی است و با استفاده از نمونه گیری نظری از 25 نفر از پرسنل این سازمان داده های لازم گرد آوری و تنظیم شد. که با توجه به اشباع نظری و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند.از مصاحبه نیمه ساختار یافته به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شده است.برای رسیدن به معیار قابلیت اعتماد از سه روش:کنترل یا اعتبار یابی توسط اعضا،مقایسه های تحلیلی و استفاده از تکنیک ممیزی بهره گرفته شده است و تجزیه و تحلیل داده ها براساس کدگذاری (باز،محوری و گزینشی) است..یافته ها: مهمترین برنامه های که در مدیریت بحران باید مورد توجه قرار گیرند شامل: رسیدن به محل حادثه،انتقال به مراکز درمانی،وضعیت محل حادثه و مصدومین،وضعیت محل حادثه ، مدیریت کاهش تصادفات می باشد و مشکلات در خصوص امداد رسانی :ناهماهنگی بین سازمانی،ناآگاهی در مواجهه با بحران، ضعف تجهیزاتی-ارتباطی است.

کلیدواژه‌ها


  1.  یگانگی، سیدکامران ، طالبی، کبری (1401) مروری برکاربرد AHP در مدیریت بحران،فصلنامه نخبگان علوم و مهندسی،شماره 38 آذر 1401
  2. برگ گل، ایرج و همکاران (1401). بررسی عوامل موثر بر شدت تصادفات وسایل‌نقلیه سنگین در راه‌های برون‌شهری با استفاده از رگرسیون لاجیت. مهندسی عمران فردوسی، شماره 2 دوره 35
  3. بلوکیان رودسری، آرمان و سرخی، لاله(1388) ارائه مدلی جهت مدیریت بهینه سوانح جاده ای،اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده ای و ریلی،زنجان، 1388
  4. حمیدی‌زاده، محمدرضا، شفیعی نیک‌آبادی، محسن، نادری، ریحانه. (1396). سیاست‌گذاری مهار تلفات جاده‌ای در کشور. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 31
  5. دهباشی، مجید و فرزانه، مهسا و شریفیان صابر، صفیه(1400)شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر تصادفات جاده ای(محور روانسر به پاوه)،دومین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست،اردبیل، تابستان ،1400
  6. سلمانی، دکتر محمد، حیدری، زهرا،محمدی، زینب. (1397). تحلیل حوادث جاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در راستای ارتقاء امنیت در جاده‌‌‌‌‌‌های گردشگری (مورد شناسی: محور کرج-چالوس). فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری شماره 27
  7. شفیعی نیک آبادی، محسن، اکبریان مرزونی، محجوبه، و حکاکی، امیر. (1396). مدلی پویا از زنجیره تامین خدمات بخش اورژانس. فصلنامه امداد و نجات ،دوره نهم 1396
  8. عاقلی مقدم، هادی، محمدی، حسین، کلانتری، محسن(1399) تحلیل فضایی مقاطع حادثه خیز در سوانح جاده ای محورشاهرود-کاهک، پژوهشنامه جغرافیای انتظامی،شماره 30
  9. عباسی، اسحق(1400)،ارزیابی و تحلیل عوامل موثر بر تصادفات در تقاطعات درون شهری،هشتمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری،تهران،بهار 1400
  10. فقیهی، ابوالحسن، معمارزاده، غلامرضا، و نظیف کار، حمیده. (1392). مدل ارتقای ایمنی جاده ای ایران با تاکید بر فرهنگ ایمنی. فصلنامه پژوهش های مدیریت در ایران، شماره 17(4)، 161-178دوره چهارم.
  11. مفیدی شمیرانی، مجید و کاشانی جو، خشایار(1388) بررسی ارتباط متقابل حمل و نقل همگانی و توسعه شهری،نهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران،تهران،تابستان 1388
  12. موقرپاک، علی، شمس، مجید(1399) بررسی تأثیر امدادرسانی به موقع به وضعیت مجروحین و مصدومان در تصادفات نقاط حادثه خیز شبکه راه ها در کاهش شدت خسارات وارده با استفاده از نرم افزارARC GIS (مطالعه موردی محورهای پلیس راه ملایر-همدان)، فصلنامه نگرش های نو در جغرافیای انسانی،دوره 12 شماره 2
  13. Aati, K., Houda, M., Alotaibi, S., Khan, A. M., Alselami, N., & Benjeddou, O. (2024). Analysis of road traffic accidents in dense cities: Geotech Transport and ArcGIS. Transportation Engineering, 16, 100256. https://doi.org/10.1016/j.treng.2024.100256
  14. Basili, E., Caschili, C., Chiara, B. D., & Pellicelli, M. (2024). The impact of road accidents on hospital admissions and the potential of ADAS in containing health expenditure: Evidence from Piedmont data. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 25, 101125. https://doi.org/10.1016/j.trip.2024.101125
  15. Eltemasi, M., & Behtooiey, H. (2024). Examining the Relationship between Wind Speed, Climatic Conditions, and Road Accidents in Iran. Heliyon, 10(13), e33228. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e33228
  16. Isler, C. A., Huang, Y., & De Melo, L. E. A. (2024). Developing accident frequency prediction models for urban roads: A case study in São Paulo, Brazil. IATSS Research, 48(3), 378–392. https://doi.org/10.1016/j.iatssr.2024.07.002
  17. Magesa Gidion,. Sinkwembe ,Emmanuel E, Shaban, Nyimvua, Ngailo ,Triphonia (2023) Bivariate Discrete Time Series Model for Assessing the effects of Rainfall and Temperature on Road Accidents: The case of Morogoro and Pwani Regions in Tanzania, Scientific African ,Volume 19, March 2023, e01522, https://doi.org/10.1016/j.sciaf.2022.e01522
  18. Ye, Y., Zhong, C., & Suel, E. (2024). Unpacking the perceived cycling safety of road environment using street view imagery and cycle accident data. Accident Analysis and Prevention, 205, 107677. https://doi.org/10.1016/j.aap.2024.107677