2
دانشجوی دکتری رشته تهدیدات امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی
چکیده
تمرکز بر مدیریت فعال در بحران یکی از اصول اساسی ارتباطات بحران است. ارتباطات مؤثر هنگام بحران برای حل موفق بحران، ضروری و از حوزههای بسیار خاص است؛ چرا که از یک سو با مدیریت بحران و از سوی دیگر با ذینفعان مرتبط است. باتوجه به مخاطرات ناشی از بحران های اقتصادی که در سطح امنیت ملی رخ می دهند، باید از قبل برای ارتباطات مؤثر سازمان در بحران برنامهریزی کرد و با موفقیت آن ها را مدیریت نمود، زیرا هر بحران طول عمر مشخص خود را دارد که این زمان بسته به نوع ارتباطات می تواند کم و زیاد شود. حلقهی گمشده بین ارتباطات راهبردی در بحران و پیادهسازی آن، نقشهی استراتژی است که برای توصیف استراتژی ارتباط بحران در ساختاری منطقی و منسجم مورد نیاز است. نقشهی استراتژی ارتباطات بحران نشان میدهد چه زمانی سازمان به هدفش رسیده و به ثبات بازمی گردد. جهت اجرای نقشه استراتژی نیز از شیوه کارت امتیاز متوازن استفاده می شود. در این مقاله بحران ارزی در جمهوری اسلامی ایران در سال 1391 که تبدیل به مسئله امنیت ملی گردید با روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی و مبتنی بر کارت امتیاز متوازن، نقشه استراتژی ارتباطات بحران پیشنهاد گردیده است. مولفه های این نقشه بهوسیله روش دلفی از بین خبرگان موضوع (اساتید و دانشجویان دکتری راهبردی، مدیران اجرایی استان تهران) با اجماع شناسایی گردید سپس بوسیله پرسشنامه خودساخته، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. دادهها و اطلاعات برای تحلیل، جمعآوری و ضریب همبستگی، ابعاد تحقیق مورد آزمون واقع شد. نتیجه نشان می دهد در بحران ارزی سال 91 ارتباطات بحران دچار ضعف های بسیاری است و برای بحران مشابه می توان از نقشه استراتژی پیشنهادی استفاده نمود.
حسینی، سید حسین (1385). بحران چیست و چگونه تعریف می شود. فصلنامه امنیت. سال پنجم. شماره 1و 2.
حسینی، سید حسین (1391). نظریه ی وضعیتی و راهبردهای ارتباط بحرانی. فصلنامه امنیت. سال چهارم، شماره 15و16.
دنیای اقتصاد (1391/11/19) سیر شوکهای ارزی در ایران. شماره 2853
صالحی اصفهانی، هادی (1392). آرزوی رویکردهای علمیتر در سیاستگذاری پولی و ارزی. دنیای اقتصاد. 1392/10/16 شماره: 3104 قابل دسترس در: http://donya-e-eqtesad.com/news/777075/
عبداله خانی، علی (1389). نظریه های امنیت، موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات ابرار معاصر ایران. تهران
کومبز، دبیلو تیموتی و هالدی شری جی (1392) ارتباطات بحران. ترجمه معاونت آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس. موسسه خبرگزاری فارس. تهران
مازور، گرهارد (1367). بحران چیست و چه وقت بروز می کند، ترجمه عبدالحسین آذرنگ. کیهان فرهنگی. شماره 3. سال 5
Berg, d.m & Robb, s (1992). Crisis management and the paradigm case. In E.L.Torth & R.L Health EDU. Rhetorical and critical approaches to public relations. Hillsdale, Lawrence Erlbaum associates.
Carney, A & Jorden, A (1993). Prepare for business-related crisis. Public relations journal, 35-34: 49.
Charles P. Kindleberger and Robert Aliber (2005), Manias, Panics, and Crashes: A History of Financial Crises, 5th ed. Wiley,
Coombs, W. T. (2004). Impact of Past Crisis on Current Crisis Communication – Insights from Situational Crisis Communication Theory. In: Journal of Business Communication, 3/2004, p. 265–289.
Coombs, W. T. (2007). Ongoing crisis communication: planning, managing and responding. Los angeles. Sage.
Friedman, M. (2002). Everyday crisis management: how to think like an emergency physician. Naperville, IL: first decision press.
Heath, R & Miller, D (2004), a rhetorical approach to crisis communication: management , communication process, and strategic approach response. In Health EDU. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum associates
Kaplan, Robert S. & Norton, David P. (1996). Linking the Balanced Scorecard to Strategy. California Management Review 39.
Kaplan, Robert S. & Norton, David P. (2004).The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Boston: Harvard Business School Press.
King, Ronald R.; Smith, Vernon L.; Williams, Arlington W.; van Boening, Mark V. (1993). "The Robustness of Bubbles and Crashes in Experimental Stock Markets". In Day, R. H.; Chen, P. Nonlinear Dynamics and Evolutionary Economics. New York: Oxford University Press.