نقش رسانه‌های غربی (ماهواره) در واگرایی اقوام با تأکید بر قوم بلوچ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دانشکده فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران.

چکیده

در این مقاله سعی شده تا میزان تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای بر واگرایی قوم بلوچ را بررسی نماییم.در ابتدا به روش کتابخانه‌ای به جمع‌آوری اطلاعات پرداختیم، سپس با تعیین مؤلفه‌های مربوط به گرایش‌های واگرایانه و رفتار واگرایانه(زبانی،اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،تاریخ و جغرافیا،اقتصاد)، تعداد 39 سؤال طراحی شد و پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. تعداد 376 افراد پاسخ‌دهنده به‌صورت تصادفی انتخاب و مورد نظرخواهی قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش حاضر نشانگر رابطه‌ای مؤثر میان میزان و مدت استفاده از کانال‌های ماهواره‌ای با مؤلفه‌های هویت قومی بلوچ های ایران می‌باشد. به‌عبارتی‌دیگر، هرچه میزان استفاده و مدت استفاده از کانال‌های ماهواره‌ای بیشتر و بالاتر می‌رود، با میزان هویت قومی بیشتری مواجه می‌شویم.

همچنین رابطه بین استفاده از رسانه‌های داخلی و نگرش و رفتار واگرایانه در بعد سیاسی معنادار در سطح بیش از 95 درصد می‌باشد. بدین معنا که هر چه میزان استفاده پاسخ‌گویان از شبکه‌های داخلی افزایش می‌یابد میزان نگرش و رفتار واگرایانه در آن‌ها کاهش می‌یابد. همچنین رابطه بین استفاده از رسانه‌های خارجی و نگرش و رفتار واگرایانه در بعد اقتصادی معنادار در سطح بیش از 95 درصد می‌باشد. بدین معنا که هر چه میزان استفاده پاسخ‌گویان از شبکه‌های خارجی افزایش می‌یابد میزان نگرش و رفتار واگرایانه در آن‌ها افزایش می‌یابد.

کلید واژه: رسانه های غربی(ماهواره)، شبکه های ماهواره ای، واگرایی اقوام،قوم بلوچ

کلیدواژه‌ها