بررسی بازنمایی چالش‌ های اقتصادی ایران در شبکه‌های اجتماعی ضد انقلاب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه جامع امام حسین( علیه السلام)، تهران، ایران.

چکیده

یکی از حوزه‌های حیاتی و زیرساختی نظام جمهوری اسلامی، اقتصاد ایران است؛ حوزه‌ای که در تیررس دشمنان داخلی و خارجی قرار دارد و به هر نحوی در صدد تخریب آن هستند؛ حال اگر نمی‌توانند وارد ساختارها و سازه‌های این نظام مستحکم شوند، سعی در تخریب افکار و اذهان عمومی با بد جلوه دادن چالش‌های موجود در آن می‌شوند. هدف اصلی پژوهش، بررسی نحوه بازنمایی این چالش‌ها در شبکه‌های اجتماعی ضد انقلاب است. روش تحقیق، کیفی است و از روش تحلیل مضمون برای یافته‌ها استفاده شده‌است. روش مطالعه در این نوشتار بهره‌گیری از استدلال‌های نظری و نیز متکی بر برخی شواهد تجربی اسـت کـه در پیج‌های اینستاگرام و توئیتر سازمان‌ها، گروه‌ها و افراد معاند و مخالف جمهوری اسلامی صورت گرفته‌است.پژوهش با تمرکز بر 17 شبکه‌ اجتماعی مجازی ضد انقلاب به شناخت نحوه بازنمایی این شبکه‌ها و افراد با مدنظر قراردادن سه حوزه «وضعیت معیشت مردم»، « ناکامی اقتصادی و شکست‌ها» و «مناسبات اقتصادی با کشورهای خارجی» در اقتصاد ایران می‌پردازد. محور مضامین استخراج‌شده در حوزه اول «فلاکت»، حوزه دوم «ناکارآمدی» و حوزه سوم «عقب‌ماندگی» عنوان شده‌است.

بنایر نتایج می‌توان گفت که در وضعیت اقتصادی ایران معاندین سعی در بازنمایی آنچه موافق نظرات آن‌ها در جهت تخریب اذهان و افکار عمومی و همچنین ایجاد نارضایتی اجتماعی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران با القای مضامینی نظیر نابرابری، فقر، بیکاری، منزوی‌بودن،فساد،دزدسالار،بی‌کفایتی و بی‌اعتنایی مسئولین و ... دارند.درنهایت‌هدف از این رویکرد دشمن، مشروعیت‌‎زدایی، اعتمادزدایی،ناامیدسازی و ناکارآمدنمایی است که در نهایت دشمن امیدوار است سبب رویگردانی اجتماعی و از بین‌رفتن سرمایه اجتماعی‌شود.

کلیدواژه‌ها