دانشگاه جامع امام حسین( علیه السلام)، تهران، ایران.
چکیده
یکی از حوزههای حیاتی و زیرساختی نظام جمهوری اسلامی، اقتصاد ایران است؛ حوزهای که در تیررس دشمنان داخلی و خارجی قرار دارد و به هر نحوی در صدد تخریب آن هستند؛ حال اگر نمیتوانند وارد ساختارها و سازههای این نظام مستحکم شوند، سعی در تخریب افکار و اذهان عمومی با بد جلوه دادن چالشهای موجود در آن میشوند. هدف اصلی پژوهش، بررسی نحوه بازنمایی این چالشها در شبکههای اجتماعی ضد انقلاب است. روش تحقیق، کیفی است و از روش تحلیل مضمون برای یافتهها استفاده شدهاست. روش مطالعه در این نوشتار بهرهگیری از استدلالهای نظری و نیز متکی بر برخی شواهد تجربی اسـت کـه در پیجهای اینستاگرام و توئیتر سازمانها، گروهها و افراد معاند و مخالف جمهوری اسلامی صورت گرفتهاست.پژوهش با تمرکز بر 17 شبکه اجتماعی مجازی ضد انقلاب به شناخت نحوه بازنمایی این شبکهها و افراد با مدنظر قراردادن سه حوزه «وضعیت معیشت مردم»، « ناکامی اقتصادی و شکستها» و «مناسبات اقتصادی با کشورهای خارجی» در اقتصاد ایران میپردازد. محور مضامین استخراجشده در حوزه اول «فلاکت»، حوزه دوم «ناکارآمدی» و حوزه سوم «عقبماندگی» عنوان شدهاست.
بنایر نتایج میتوان گفت که در وضعیت اقتصادی ایران معاندین سعی در بازنمایی آنچه موافق نظرات آنها در جهت تخریب اذهان و افکار عمومی و همچنین ایجاد نارضایتی اجتماعی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران با القای مضامینی نظیر نابرابری، فقر، بیکاری، منزویبودن،فساد،دزدسالار،بیکفایتی و بیاعتنایی مسئولین و ... دارند.درنهایتهدف از این رویکرد دشمن، مشروعیتزدایی، اعتمادزدایی،ناامیدسازی و ناکارآمدنمایی است که در نهایت دشمن امیدوار است سبب رویگردانی اجتماعی و از بینرفتن سرمایه اجتماعیشود.
ضیاییپرور، حمید و ساعدی،(1395) طاهره، شبکههای اجتماعی مجازی، انتشارات سیمای شرق،.
هال، استیوارت، (1391)معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی، ترجمه احمد گلمحمدی، نشر نی، تهران.
ربیعی، علی، و احمدزاده نامور، فرناز. (1387). نظریه بازنمایی رسانهای و تحلیل افکار عمومی متقابل امریکاییها و ایرانیها. دانش سیاسی، 4(2 (پیاپی 8))، 37-62.
حاجمحمدی، حسین،(1397) بررسی و نقد مبانی نظری مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام، انتشارات بوستان کتاب، تهران.
گیویان، عبداله، و سروی زرگر، محمد. (1388). بازنمایی ایران در سینمای هالیوود. تحقیقات فرهنگی ایران، 2(4 (پیاپی 8))، 147-177.
پاینده، حسین(۱۳۹۲) انعکاس جنگ در رسانهها: رویکرد پسامدرن بودریار به تحلیل رسانهها، مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال نهم زمستان ، شماره۳۳(۳۰_۱۱)
Gerlach, L. P. 2001. The structure of social movements: Environmental activism and its opponents. In J. Arquilla & D. Ronfeldt (Eds.), Networks and netwars: The future of terror, crime, and militancy: 289–309. Santa Monica, CA: RAND.
خوشه دار, محمد, & صابر کیوج, اسماعیل. (1402). بررسی بازنمایی چالش های اقتصادی ایران در شبکههای اجتماعی ضد انقلاب. مطالعات مدیریت بحران, 15(1), 61-92.
MLA
محمد خوشه دار; اسماعیل صابر کیوج. "بررسی بازنمایی چالش های اقتصادی ایران در شبکههای اجتماعی ضد انقلاب", مطالعات مدیریت بحران, 15, 1, 1402, 61-92.
HARVARD
خوشه دار, محمد, صابر کیوج, اسماعیل. (1402). 'بررسی بازنمایی چالش های اقتصادی ایران در شبکههای اجتماعی ضد انقلاب', مطالعات مدیریت بحران, 15(1), pp. 61-92.
VANCOUVER
خوشه دار, محمد, صابر کیوج, اسماعیل. بررسی بازنمایی چالش های اقتصادی ایران در شبکههای اجتماعی ضد انقلاب. مطالعات مدیریت بحران, 1402; 15(1): 61-92.