تدوین الگوی مفهومی مدیریت بحران در رویداد‌های ورزشی بر اساس تحلیل تماتیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 نویسنده مسئول: دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران

4 گروه علوم انسانی، موسسه آموزش عالی نقش جهان، بهارستان، اصفهان، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف تدوین الگوی مفهومی مدیریت بحران در رویداد‌های ورزشی براساس تحلیل تماتیک انجام شد. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی انجام شد و داده‌های موردنیاز با به‌کارگیری مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته، جمع‌آوری شد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻛﻠﻴﻪ اﻓﺮاد ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺧﺒﺮه در زﻣﻴﻨه مدیریت بحران در ورزش، شامل اساتید مدیریت ورزشی، افراد خبره در ادارات ورزش و جوانان و افراد متخصص مدیریت بحران نیروی انتظامی بود. روش نمونه‌گیری، هدفمند و با تکنیک گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در تحلیل تماتیک داده‌های حاصل از مصاحبه‌های ﻋﻤﻴﻖ و نیمه‌ساختاریافته با خبرگان کدگذاری شدند. سپس در دو مرحله نسبت به تولید مفاهیم اولیه اقدام شد که در مرحله اول ۵۶ مفهوم از مصاحبه با خبرگان استخراج گردید. این مفاهیم در مرحله دوم، جهت انسجام بیشتر و تحلیل و تفسیر بهتر در قالب ۱۲ مفهوم انتزاعی‌تر تحت عناوین عوامل اجتماعی ـ فرهنگی، عوامل مالی، سازمان‌دهی منابع انسانی، آموزش، تجهیزات، امکانات، عوامل مدیریتی، روابط عمومی، روابط عمومی، بهداشت و ایمنی، بهره‌وری و ارتقای منابع انسانی کدگذاری شدند. در مرحله بعد ۱۲ مفهوم تولیدشده در فرایند کدگذاری ثانویه در قالب ۳ مقوله عمده یا تم، شامل پیشایند‌های مدیریت بحران در رویداد‌های ورزشی و پیشایند‌های مدیریت بحران در رویداد‌های ورزشی، طبقه‌بندی شدند. بنابراین در جهت مدیریت بحران باید به این سه عامل کلی و مؤلفه‌های هرکدام از آن‌ها توجه کافی داشت. در این صورت می‌توان از وقوع بحران جلوگیری یا آن‌را مدیریت کرد.

کلیدواژه‌ها


  1. اصغری‌اعلایی، حسین؛ حامی، محمد؛ شجاعی، وحید (1396)، بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت بحران در اماکن ورزشی استان مازندران و رتبه‌بندی آن‌ها، اولین همایش بین‌المللی پژوهش‌های نوین در علوم ورزشی و تربیت بدنی، همدان.
  2. جدى، سیدمجید (1391)، آمادگى چیست و چه عواملى بر آن اثرگذار می­باشند؟ فصل‌نامه دانش پیشگیرى و مدیریت بحران، 2 (4): 274-261.
  3. جلالی فراهانی، مجید (1393)، مدیریت ایمنی و امنیت اماکن و رویدادهای ورزشی.،مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، چاپ هشتم.
  4. حسینی، سیدیعقوب؛ دمنابی اصل، آنا (1391)، بررسی میزان تأثیر مدیریت راهبردی بر کیفیت عملیات مدیریت بحران، مطالعه موردی: صنایع حمل‌ونقل ریلی کشور، مدیریت بحران، 1 (2): 77-86.
  5. رجبی، ابراهیم (1397)، بررسى میزان اهمیت و اولویت‌بندى ابعاد مدیریت بحران از دیدگاه کارکنان، فصل‌نامه دانش پیشگیرى و مدیریت بحران، 8 (1): 54-65.
  6. رضایی، محمدرضا؛ سجادی، سیدنصرالله؛ آهی، پرویز؛ جلالی فراهانی، مجید (1398)، طراحی مدل تأمین امنیت مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران، پژوهش‌نامه نظم و امنیت انتظامی، 12 (3): 1-24.
  7. شهانقى، کامران؛ صادقى، منا؛ حیدرى، مجید (1391)، شناسایى و اولویت‌بندى راهبردهاى پیشگیرى از بروز بحران‌هاى ناشى از زلزله در شهر تهران با استفاده از روش سلسله‌مراتبى فازى؛ فصل‌نامه دانش پیشگیرى و مدیریت بحران: 2 (4): 287-275.
  8. عباسی، همایون؛ کریمی، جواد؛ حسینی، مریم (1396)، مدیریت عملکرد در ورزش، انتشارات طنین دانش، چاپ دوم.
  9. فراهانی، ابوالفضل؛ کشاورز، لقمان؛ رضایی صوفی، مرتضی؛ مروی اصفهانی، ناهید (1399)، تحلیل عوامل موثر بر رفتار مدیران ورزش برای رویارویی و مدیریت بحران‌های ورزش قهرمانی ایران، فصل‌نامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 7 (2): 39-52.
  10. فرجی، رسول (1393)، طراحی الگوی ارتقای امنیت استادیوم‌های فوتبال ایران، رساله دکتری، دانشگاه گیلان.
  11. کارگر، غلامرضا؛ غفوری، فرزاد؛ محمدی‌مقدم، یوسف؛ مرادی، غلامرضا (1395)، ارائه الگوی عوامل تأثیرگذار بر امنیت رویدادهای ورزشی ایران، فصل‌نامه انتظام اجتماعی. شماره 4، 157-189.
  12. کشاورز، لقمان؛ فراهانی، ابوالفضل (1393)، مدیریت سازمان‌های ورزش، انتشارات اندیشه حقوقی، چاپ اول.
  13. لعل بیداری، مرضیه؛ معماری، ژاله؛ سعادتی، مهسا (1398)، بازشناسی حوزه‌های امنیت در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران، مدیریت و توسعه ورزش، 8 (18): 61-80.
  14. محمدپور، احمد (1388)، تحلیل داده‌های کیفی: رویه‌ها و مدل‌ها، مجله انسان‌شناسی، 10: 127 -160.
  15. ملکیان، پوریا؛ فکرى، رکسانا (1392)، مدل‌سازى مدیریت بحران با رویکرد پدافند غیرعامل در صنعت پتروشیمى در دهه‌هاى اخیر جهان ازنظر بزرگى سازمان و دامنه فعالیت آن کشور؛ فصلنامه علمى ـ تخصصى انجمن علمى پدافند غیرعامل ایران، 1 (2): 70-59.
  16. مؤذنی، علی (1393). مکان‌یابی پایگاه‌های مدیریت بحران روستایی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده جغرافیا، دانشگاه خوارزمی.
  17. نصراللهی، اکبر (1391)، چگونگی مدیریت بحران به‌وسیله رسانه و عوامل مؤثر بر کارکرد آن، نشریه رسانه، 1: 149-164.
  18. نصیرى، قدرت‌الله؛ نریمان‌نژاد، علیرضا؛ عرب‌حسینى، محمد؛ عادلى، احمدرضا (1390)، اصول مدیریت بحران در صنایع نفت، گاز و پتروشیمى، انتشارات حک.
  19. نیازی‌پور، علی؛ دیوبنـد، سیدمیلاد (1393)، فرماندهی انتظامی رویدادهای ورزشی، انتشارات معاونت آموزش ناجا، تهران.
  20. Al-Zhrani S. (2010).Management information systems role in decision-making during crises: case study. Journal of Computer Science. 6(11): 1247-1251.
  21. Bazzanella, Filippo, Nunzio Muratore, Philipp Alexander Schlemmer, and Elisabeth Happ.( 2021). How the Covid-19 Pandemic Influenced the Approach to Risk Management in Cycling Events. Journal of Risk and Financial Management 14: 296. https://doi.org/10.3390/ jrfm14070296
  22. Bowdin, Glenn A. J., Johnny Allen, William O’Toole, Rob Harris, and Ian McDonnell. (2011). Events Management, 3rd ed. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  23. Claeys AS. (2017).  Better safe than sorry: Why organizations in crisis should never hesitate to steal thunder. Business Horizons, 41(3), P: 293-300.
  24. Getz, D, and Stephen P. 2020. Event Studies: Theory, Research and Policy for Planned Events, 4th ed. Oxon: Routledge.
  25. James RK, Gilliland BE. (2012). Crisis intervention strategies. 7th ed. Belmont, California: Cengage Learning.
  26. Lando AS. (2014).  The Critical Role of Crisis Communication Plan in Corporations’ Crises Preparedness and Management. Global Media Journal, 7(1): 5-19.
  27. Liu, B., Pennington-Gray, L., Klemmer, L. (2015) .Using social media in hotel crisis management: the case of bed bugs, Journal of Hospitality and Tourism Technology, 6 (2):102 – 112.
  28. Mitraf, YY, Angnas G, Pre-crisis Management .(2009). Translation Totonchiyan Mahmoud, Publication of Higher Institute for Education and Research Mangement and Planning, Second edition.
  29. Paraskevas, A. (2018). Crisis management or crisis response system? A complexity science approach to organizational crises, Management Decision, 44: 892 – 907.
  30. Regester, M., Larkin, J. (2008). Risk Issues and Crisis Management in Public Relations: A Casebook of Best Practices(4th ed.). London, UK: Kogan Page.
  31. Roshan M, Warren M, Carr R.(2016).  Understanding the use of social media by organisations for crisis communication. Computers in Human Behavior, (63): 350-361.
  32. Sawalha, I. H. S., Jraisat, L. E.  Al-Qudah, K. A. M. (2013) “Crisis and disaster management in Jordanian hotels: practices and cultural considerations”, Disaster Prevention and Management, An International Journal, 22 (3):210 – 228.
  33. Smith, D. F., Smith, M. F. (2016). Crisis management as a critical perspective, Journal of Management Development, 35(7):930 – 940.
  34. Ziakas, V., Antchak, V., and Getz, D. (2021). 'Theoretical Perspectives of Crisis Management and Recovery for Events'. Oxford: Goodfellow.