مقدمه‌ای بر ویژگی‌ها و اهداف جنگ نرم و راهبردهای مدیریت بحران در آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول:دانشجوی کارشناسی ارشد عملیات روانی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

2 دکتری روانشناسی، پژوهشگر، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

چکیده

هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه‌ای است که گروه هدف را نشانه می‌گیرد و بدون درگیری نظامی، رقیب را به انفعال یا شکست وا‌می‌دارد جنگ نرم نام دارد. در جنگ نرم از همة روش‌ها، هنرهای تبلیغی جدید و از همة امکانات و توانمندی‌ها استفاده می‌شود. جنگ نرم با هدف تسخیر فکر و اندیشه ملت‌ها، نقش مهمی در سست نمودن حلقه‌های فکری و فرهنگی جوامع ایفا می‌کند. دشمنان جمهوری اسلامی همواره می‌کوشند با نفوذ و اشاعه فرهنگ غربی، موجب ایجاد بحران در کشور از طریق تغییر باورها و نگرش و رفتار مردم شوند و استقلال کشور و دستاوردهای انقلاب را به مخاطره اندازند. در این مقاله از روش توصیفی استفاده شده است و روش و ابزار گردآوری اطلاعات و داده‌ها به شیوه کتابخانه‌ای و اسنادی به‌ویژه بهره‌گیری از نظرات محققان که در موضوع جنگ نرم صاحب‌نظر هستند، می‌باشد. نتایج حاصل‌شده نشان می‌دهد جنگ نرم به دنبال استحاله هویت و فرهنگ است. لذا موجودیت فیزیکی مخاطب حفظ می‌کند؛ ولی جنگ نرم از نظر هویت به یکی از ابزار‌های دشمن تبدیل می‌شود، که در آن افکار و عقاید در معرض حمله و تغییر قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود رفتار و تصمیم‌گیری‌های انسان تحت کنترل دشمن درآید.

کلیدواژه‌ها


  1. احمدی، مجتبی و همکاران (1389)؛ از تهاجم فرهنگی تا جنگ نرم، انتشارات کیهان
  2. افتخاری، اصغر (1387) ؛ دو چهره قدرت نرم، قدرت نرم و سرمایه های اجتماعی، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران
  3. افتخاری، اصغر (1391) ؛ مفهوم و جایگاه جنگ نرم در گفتمان انقلاب اسلامی،پژوهشنامه انقلاب اسلامی، شماره 2 ،تهران
  4. الیاسی، محمد حسین (1388)؛ مقدمه ای بر ماهیت، ابعاد و مبانی تهدید نرم، قدرت و جنگ نر م از نظریه تا عمل، نشر نی، تهران
  5. امیری، ابوالفضل (1396)؛ درآمدی بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با جنگ نرم ،تهران
  6. بیگی، مهدی (1389) ؛ قدرت نرم ، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران
  7. بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) : khamenei.ir
  8. حسینی، حسین (1389)؛ جنگ نرم از تهدید تا پاسخ، فصلنامه عملیات روانی، شماره 26،تهران
  9. رنجبران، داود (1388)؛جنگ نرم ،ساحل اندیشه ، تهران
  10. باقری چوکامی، سیامک (1389)؛ ابعاد جنگ‌نرم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، اخوت، سال سوم، شماره‌ی 9
  11. شریعتی شهروز و عظیمی محمد(1393)؛ الزامات راهبردی جمهوری اسلامی در مدیریت بحران جنگ نرم ، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، ایران شماره 3 ، تهران
  12. شعیب، بهمن (1389)؛ انقلاب های رنگی و انقلاب ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، تهران
  13. صالحی امیری، رضا (1387)؛ مجموعه مقالات دیپلماسی رسانه‌ای ، تهران
  14. صدقی، ابوالفضل (1389)؛ فصلنامه­ی مطالعات سیاسی، شماره­ی 2 و 3 ،تهران
  15. ضیای پرور، حمید ( 1383 )؛ جنگ نرم: ویژه جنگ رسانه‌ای، ابرار معاصر،تهران
  16. عارفیان، محمد تقی (1388)؛ جدی تر از جنگ نرم و ترفند های دشمن،تهران
  17. عسگری، حسن (1384)؛نقش بازیگران خارجی در انقلاب های رنگی،فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی،شماره5،تهران
  18. کالینز، جان (1370)؛ استراتژی بزرگ (اصول و رویه ها) ، کورش بایندر، اتشارات دفتر مطالعات سیاسی وزارت امورخارجه، تهران
  19. محمدی نجم، سید حسین (1388) ؛ نقش رسانه های جدید در شکل گیری افکار عمومی ، فصلنامه عملیات روانی، شماره 24، تهران
  20. مرادی، حجت الله (1388)؛ روش های تحقیق و مدیریت عملیات روانی، فصلنامه مدیریت بحران،شماره 3و4، تهران
  21. مرادی، حجت الله (1389)؛ قدرت وجنگ نرم از نظریه تا عمل ، تهران
  22. نائینی، علیمحمد (1389)؛ درآمدی بر ماهیت شناسی جنگ نرم، فصلنامه راهبرد دفاعی، شماره 28،تهران
  23. نای، جوزف (1387)؛ قدرت نرم، ترجمه سیدمهدی روحانی و مهدی ذوالفقاری،تهران
  24. نوروزی، محمد جواد و همکاران (1391)؛ دست در دست صبح (انقلاب اسلامی) قم