1
نویسنده مسئول:دانشجوی کارشناسی ارشد عملیات روانی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
2
دکتری روانشناسی، پژوهشگر، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
چکیده
هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانهای است که گروه هدف را نشانه میگیرد و بدون درگیری نظامی، رقیب را به انفعال یا شکست وامیدارد جنگ نرم نام دارد. در جنگ نرم از همة روشها، هنرهای تبلیغی جدید و از همة امکانات و توانمندیها استفاده میشود. جنگ نرم با هدف تسخیر فکر و اندیشه ملتها، نقش مهمی در سست نمودن حلقههای فکری و فرهنگی جوامع ایفا میکند. دشمنان جمهوری اسلامی همواره میکوشند با نفوذ و اشاعه فرهنگ غربی، موجب ایجاد بحران در کشور از طریق تغییر باورها و نگرش و رفتار مردم شوند و استقلال کشور و دستاوردهای انقلاب را به مخاطره اندازند. در این مقاله از روش توصیفی استفاده شده است و روش و ابزار گردآوری اطلاعات و دادهها به شیوه کتابخانهای و اسنادی بهویژه بهرهگیری از نظرات محققان که در موضوع جنگ نرم صاحبنظر هستند، میباشد. نتایج حاصلشده نشان میدهد جنگ نرم به دنبال استحاله هویت و فرهنگ است. لذا موجودیت فیزیکی مخاطب حفظ میکند؛ ولی جنگ نرم از نظر هویت به یکی از ابزارهای دشمن تبدیل میشود، که در آن افکار و عقاید در معرض حمله و تغییر قرار میگیرد و تلاش میشود رفتار و تصمیمگیریهای انسان تحت کنترل دشمن درآید.
پیرمحمدی باردئی, عبدالله, & حسینی, سیدمحمدحامد. (1400). مقدمهای بر ویژگیها و اهداف جنگ نرم و راهبردهای مدیریت بحران در آن. مطالعات مدیریت بحران, 13(2), 145-167.
MLA
عبدالله پیرمحمدی باردئی; سیدمحمدحامد حسینی. "مقدمهای بر ویژگیها و اهداف جنگ نرم و راهبردهای مدیریت بحران در آن", مطالعات مدیریت بحران, 13, 2, 1400, 145-167.
HARVARD
پیرمحمدی باردئی, عبدالله, حسینی, سیدمحمدحامد. (1400). 'مقدمهای بر ویژگیها و اهداف جنگ نرم و راهبردهای مدیریت بحران در آن', مطالعات مدیریت بحران, 13(2), pp. 145-167.
VANCOUVER
پیرمحمدی باردئی, عبدالله, حسینی, سیدمحمدحامد. مقدمهای بر ویژگیها و اهداف جنگ نرم و راهبردهای مدیریت بحران در آن. مطالعات مدیریت بحران, 1400; 13(2): 145-167.