مقدمه‌ای بر ویژگی‌ها و اهداف جنگ نرم و راهبردهای مدیریت بحران در آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول:دانشجوی کارشناسی ارشد عملیات روانی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

2 دکتری روانشناسی، پژوهشگر، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

چکیده

هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه‌ای است که گروه هدف را نشانه می‌گیرد و بدون درگیری نظامی، رقیب را به انفعال یا شکست وا‌می‌دارد جنگ نرم نام دارد. در جنگ نرم از همة روش‌ها، هنرهای تبلیغی جدید و از همة امکانات و توانمندی‌ها استفاده می‌شود. جنگ نرم با هدف تسخیر فکر و اندیشه ملت‌ها، نقش مهمی در سست نمودن حلقه‌های فکری و فرهنگی جوامع ایفا می‌کند. دشمنان جمهوری اسلامی همواره می‌کوشند با نفوذ و اشاعه فرهنگ غربی، موجب ایجاد بحران در کشور از طریق تغییر باورها و نگرش و رفتار مردم شوند و استقلال کشور و دستاوردهای انقلاب را به مخاطره اندازند. در این مقاله از روش توصیفی استفاده شده است و روش و ابزار گردآوری اطلاعات و داده‌ها به شیوه کتابخانه‌ای و اسنادی به‌ویژه بهره‌گیری از نظرات محققان که در موضوع جنگ نرم صاحب‌نظر هستند، می‌باشد. نتایج حاصل‌شده نشان می‌دهد جنگ نرم به دنبال استحاله هویت و فرهنگ است. لذا موجودیت فیزیکی مخاطب حفظ می‌کند؛ ولی جنگ نرم از نظر هویت به یکی از ابزار‌های دشمن تبدیل می‌شود، که در آن افکار و عقاید در معرض حمله و تغییر قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود رفتار و تصمیم‌گیری‌های انسان تحت کنترل دشمن درآید.

کلیدواژه‌ها