بررسی نقش بسیج پیشکسوتان در مدیریت بحران‌های امنیتی مطالعه موردی پیشکسوتان استان چهارمحال و بختیاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بحران، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

2 استادیار، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

چکیده

بحران جزء جدایی ناپذیر و همیشگی جوامع نوین است و بحران های امنیتی دارای پیچیدگی ها و شرایط خاصی هستند که یکی از ابزارهایی که می تواند بر پیچیدگی ها فایق آیند پیشکسوتان با کوله باری از تجربیات مختلف هستند که در پژوهش حاضر به بررسی نقش بسیج پیشکسوتان در مدیریت بحران‌های امنیتی در استان چهارمحال و بختیاری پرداخته شد. پژوهش مد نظر بر اساس هدف از نوع کاربردی و طرح پژوهش از نوع توصیفی می باشد و به روش میدانی انجام گرفته است. بخش نظری به روش کتابخانه ای، اطلاعات میدانی و بصورت تلفیقی مصاحبه و استفاده از پرسشنامه، داده هاجمع آوری شده است. جامعه آماری پژوهش، بسیج پیشکسوتان به تعداد 982 نفر می باشد،که ابتدا بر اساس سوابق اجرایی و تحصیلات 10 نفر جهت مصاحبه انتخاب که پرسشنامه ای از جواب مصاحبه شوندگان استخراج گردید. برای تکمیل پرسشنامه طبق فرمول لویی و لمشو تعداد 127 نفر از آنها بصورت تصادفی انتخاب گردید. اعتبار پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ 977/ بدست آمد. پرسشنامه بین پیشکسوتان توزیع و از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند و نتایج آن نشان داد که بکارگیری پیشکسوتان قبل از بحران موثرتر از سایر مواقع بحران می باشد و نیاز به آموزش‌های سیاسی و جلوگیری از انقطاع نسلی گامی موثر برای این هدف می باشد.

کلیدواژه‌ها


  1. احمدی فصیح، صدیقه (1397). ارائه الگوی مدیریت پس از بحران در مراکز آرشیوی ایران. مدیریت اطللاعات، دوره2، شماره 4.
  2. اخی، محمد رضا (1398). نقش اطلاعات در مدیریت بحران‌های امنیتی. مطالعات مدیریت و حسابداری. دوره پنجم، شماره2، ص.141-148.
  3. بابایى اهرى، مهدى (1383). مدیریت بحران هاى سازمانى. نشریه کمال مدیریت، شمارة 4و 5.
  4. بازرگان هرندی، عباس (1393). مقدمه ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته؛ رویکردهای متداول در علوم رفتاری چاپ چهارم. تهران: نشر دیدار.
  5. برچر، مایکل و جاناتان ویلکنفلد ( 1382 ). بحران- تعارض و بی ثباتی ترجمه علی صبحدل، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
  6. برن استین، جاناتان. (1385). مراحل برقراری ارتباط در زمان بحران. مجلة تحقیقات روابط عمومی، شماره 4.
  7. تابلی، حمید.؛ کریمی افشار، سمانه؛ و اشرف زاده، الهام. ( 1391 ). بررسی مد لهای مدیریت بحران در رمان دا. نشریه ادبیات پایداری، شماره 5 و 6، ص.77-104.
  8. تاجیک، محمد رضا (1384) . مدیریت بحران. تهران: فرهنگ گفتمان.
  9. تاجیک، محمد رضا. (1379). مدیریت بحران: نقدی برشیوه‌های تحلیل وتدبیر بحران در ایران، تهران: فرهنگ گفتمان.
  10. جمعی، تقریرات درسی.
  11. حاجیانی، ابراهیم (1390). هشداردهی: کارکرد تحلیل اطلاعاتی در پیشگیری از غافلگیری. فصلنامه مطالعات راهبردی، سال چهاردهم، شماره سوم، شماره مسلسل 35.
  12. حبیبی، نیکبخش ؛ هادیان، مهدی (1395). الگوسازی سامانة هشدار اطلاعاتی نظام ملی در بحرانهای امنیتی با استفاده از الگوی هشدار هوایی سریع. فصلنامه فرماندهی و کنترل، سال اول، شماره1،ص.17-40.
  13. حسینى، حسین؛ جدى، سید مجید .(1385). مدیریت بحران با رویکرد امنیت عمومى.جلد اول، تهران: معاونت آموزش ناجا.
  14. دوئرتی، جیمز و فالتزگراف (1372). نظریه هاى متعارض در روابط بین الملل. ترجمه علیرضا طیب و وحید بزرگی، تهران: نشر قومس
  15. رئیسی، محمد؛ پیشگاه هادیان، حمید؛ ایزدی، جهانبخش و جاودانی مقدم؛ مهدی (1398)، آسیب شناسی بحران های اجتماعی و الزامات سیاست گذاری امنیتی در پیشگیری از آن، فصلنامه امنیت ملی، دوره 9، شماره 32، تابستان.
  16. روزنتال، آریل، پائول تی هارت و مایکل تی چارلز (1383). دنیایی از بحرانها و مدیریت بحران. ترجمه محمدعلی ستاری فقیهی. مجله دانش انتظامی، شماره 4(20)، ص. 114 تا 133.
  17.  روشندل اربطانى، طاهر (1387). نقش مدیریت رسانه در تحول بحران از پدیده هاى تهدیدساز به مقوله هاى فرصت ساز ، مجموعه مقالات اولین همایش رسانة ملى و مدیریت بحران، تهران: صدا وسیماى جمهورى اسلامى ایران.
  18. روشندل اربطانی، طاهر و همکاران (1388)، تدوین الگوی جامع فراگرد مدیریت بحران با رویکرد نظم و امنیت؛ فصلنامه دانش انتظامی، سال دهم، شماره دوم.
  19. ساروخانی، باقر.(1384). روشهای‌ تحقیق‌ در علوم اجتماعی. جلد اول، چاپ سوم، تهران: پژوهشگاه عـلوم انـسانی و مـطالعات‌ فرهنگی، ص.73 و 288.
  20. صالحی ، محمود؛ کوشا، محمود. (1397). جایگاه شاخص‌ها در هشداردهی بحران‌های امنیتی. فصلنامه پژوهش‌های حفاظتی امنیتی دانشگاه جامع امام حسین(ع). سال هفتم شماره 25، ص. 1 تا 40.
  21. معین، محمد، (1364)، فرهنگ فارسی متوس ط؛ جلد چهارم، چاپ هفتم، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
  22. میتراف، ای، ای؛ آنگ ناس، گاس (1381). مدیریت بحران پیش از روی د ادن: آنچه رئیس و مدیر می‌بایست درباره مدیریت بحران بداند (محمود توتونچیان، مترجم). تهران : موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی. نشر اصلی.
  23. وهابی، فرجام (1395). امنیت عمومی و مدیریت بحران، تهران، انتشارات موجک.
  24. یگانگی، سید کامران ؛ عبایی، پریسا (1397). ارائه مدل مفهومی و سیستماتیک از امنیت ملی. دومین کنفرانس رهیافت های نوین در علوم انسانی.
  25. Geary, W.Sikich (2001). “All hazard crisis management Planning” Logical Management Systems, vol 2.
  26. Leechat, M. (1990). “The international decade for natural disaster reduction Background and objectives”, Disasters, vol 14, No 1.
  27. Booth, S .(1993). “Crisis Management Strategy, Competition and Change in Modern Enterprises“, Routledge Press, London.Brighton: Wheatsheaf.
  28. Burnett,john.j. (1998).A strategic approach tomanaging crisis,public relationreview,vol 24,no 4,pp.457-488
  29. Holsti Ole R .(1972). Crisis, Escalation ,War. Montreal , Mc Gill: Queens University Press.
  30. Meyers,G& Holusha, J. (1988) . “Managing Crisis”, London: Unwin Publications.
  31. Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1984). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New. MethodsEducational Evaluation and Policy Analysis, Vol. 8, No. 3 , pp. 329-331.
  32. Mitroff .(2001). “Strategic management of corporation crisis”, Columbia Journal of World Business, vol 6.
  33. Mitroff, I & Pearson, T. (1997). Transforming the Crisis Prone. Organization, Sanfrancisco,Gossey: Bass Press.
  34. Penrose, J.M(2000)."The role of perception in crisis planning", Journal of Public.
  35. Pearson, C & Clair, J .(1998). "Reframing crisis management", Academy of Management
  36. Pollard, David., & Hotho, Sabine. (2006). “Crisis, scenarios and the strategic management process. Management Decision, vol 44, no. 6,pp. 721-736.