تبیین مدل خروج از بحران هویت در تیم‌های مجازی بر اساس دیدگاه امام خمینی(ره)

نویسندگان

1 دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تهران ، ایران.

2 استاد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران ،ایران

چکیده

در دوران کنونی اختلال شخصیت و بحران هویت یکی از مهمترین مشکلات جوامع توسعه یافته و در حال توسعه می‌باشد. این موضوع بویژه با ظهور تیم‌های مجازی در نتیجه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب‌وکارهای امروزی، یکی از چالش‌های اصلی سازما‌ن‌ها می‌باشد. یافتن راهکاری برای خروج از بحران هویت در تیم‌های مجازی سؤال جدی تحقیقات بسیاری است. در این مقاله سعی شده است تا با بررسی آراء و نظرات امام خمینی(ره) راهکارهای خروج از بحران هویت مورد بررسی قرار گیرد. اندیشه‌های ایشان از چند جهت در این زمینه حائز اهمیت است (1) احاطه ایشان بر منابع و متون و اندیشه‌های اسلامی و پرداخت مبسوط به موضوع مورد بحث و (2) تجربه ایشان در برخورد با این پدیده در جامعه پیش از انقلاب. دو عامل خودباوری و استقلال فرهنگی مطابق با دیدگاه‌های حضرت امام، به عنوان عوامل خروج از بحران هویت در این تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی مورد آزمون قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان‌دهنده رابطه مثبت میان خودباوری و استقلال با هویت در تیم‌های مجازی است.

کلیدواژه‌ها


  1. اسفندیاری، خلیل (1385)، استقلال و خودباوری در اندیشه امام خمینی(ره). روزنامه رسالت، ص 16.
  2. خودباوری و خودکفایی از دیدگاه امام خمینی (1381)، موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره(، چاپ اول.
  3. سرمد، زهره؛ بازرگان عباس و الهه حجازی (1379)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: مؤسسه انتشارات آگاه.
  4. شیخ نوری، محمد امیر (1386)، مهندسی فرهنگی، راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی، ماهنامه زمانه، شماره 58.
  5. گل محمدی، احمد (1386)، جهانی‌شدن، فرهنگ، هویت، تهران: نشر نی.
  6. لطیفی، محمود (1388)، خودباختگی و خودباوری از دیدگاه امام خمینی، ص 22.
  7. منصوری، خلیل (1390)، قرآن و استقلال فرهنگی.
  8. موسوی خمینی، روح الله (1379)، تحریرالوسیله، قم: مؤسسه مطبوعات دارالعلم، چاپ 14.
  9. موسوی خمینی، روح الله (1378)، صحیفه نور، تهران: مؤسسه نشر آثار امام خمینی، چاپ 9.
  10. موسوی خمینی، روح الله (1369). صحیفه نور، تهران: سازمان مدارک علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی،چاپ 2.
  11. موسوی خمینی، روح الله (1385)، صحیفه نور، تهران: مؤسسه نشر آثار امام خمینی، چاپ و نشر عروج، چاپ 10.
  12. موسوی خمینی، روح الله (1369)، صحیفه نور، تهران: مؤسسه نشر آثار امام خمینی، چاپ 13.
  13. موسوی خمینی، روح الله (1372). صحیفه نور، تهران: مؤسسه نشر آثار امام خمینی، چاپ 15.
  14. هومن، حیدرعلی (1384)، مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
  15. Foucault, Michel (1986), Of Other Spaces, Diacritics, 16, 22-27.
  16. Giddens, A. (1991), Modernity and Self-Identity, Cambridge: Polity Press.
  17. Goffman (1959), The Presentation of self in every day life, Oxford Advanced Press.
  18. Harvey, Micheal; Milord, M. Noveicevic & Gary, Garrison (2004), Challenges to Staffing Global Virtual Team, Human Resource Management Review, 14, 275-294.
  19. Haslam, S. Alexander (2001), Psychology in Organizations (The Social Identity Approch), SAGE Publication, London.
  20. Jenkins, Richard (2000), Social Identity 2rd, Taylor and fancies group.
  21. Reicher, S. (2004), The context of social identity: Domination, resistance, and change, Political Psychology, 25, 921–945.
  22. Tajfel, H. & Turner, J. (1985), The social identity theory of intergroup behavior. In S. Worchel and W. Austin (eds.) , Psychology of Intergroup Relations, 2: 7-24, Chicago: Nelson-Hall.
  23. Tajfel, H. & Turner, J. C. (1986), The social identity theory of intergroup behavior. Psychology of intergroup relations (2nd edn), pp. 7-24, Chicago: Nelson-Hall.
  24. Turner, C. John (1999), Some Current Issue in research on Social Identity and Self – Social Identity Context Commitment Content, Blackwell Publishers, London, PP. 6-8.
  25. Turner, C. John (1999), Some Current Issue in research on Social Identity and Self – Social Identity Context Commitment Content, Blackwell Publishers, London, PP. 6-8.
  26. http://www.ketab.ir/Publisherview.aspx?Publisherid1366.Noory.1386