دانشگاه جامع امام حسین(ع)مطالعات مدیریت بحران2008-356493320171023بررسی نقش پیامبر(ص) و سامانه اطلاعاتی ایشان در مدیریت بحرانهای دوران حکومت اسلامی945203997FAداودجعفریحسنعلی اکبریJournal Article20180717تحلیل سیره پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بویژه سیره مدیریتی ایشان میتواند ما را به اصولی رهنمون سازد که بتوان از آن به عنوان راهکاری عملی در سیاست، مدیریت و حکومتداری استفاده کرد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که: "نقش پیامبر(ص) و سامانه اطلاعاتی ایشان در شناسایی و خنثی کردن بحرانها یا به عبارت دیگر مدیریت بحران چه بوده است؟ روش تحقیق از نوع کیفی و تاریخی ـ تحلیلی، و جمعآوری اطلاعات به روش اسنادی (کتابخانهای) انجام شده است. بر اساس الگوی تصمیمگیری تشخیص محور، اصل و اساس موضوع به شخصیت تصمیمگیرنده بر میگردد که در قسمت اول پژوهش بخشی از زوایای شخصیتی پیامبر (ص) در دو بخش ویژگیهای اخلاقی ـ رفتاری و مدیریتی تبیین شده است. با توجه به تعریف مدیریت بحران با رویکرد تصمیمگیری یکی از ویژگیهای اصلی بحران غافلگیری و یا کمبود اطلاعات است. در قسمت بعدی مقاله به بررسی سامانه اطلاعاتی پرداخته شده است. برخی از اقدامات اطلاعاتی پیامبر (ص) در مقابله با بحرانها عبارت است از: دوراندیشی، پنهانکاری [اصول حفاظتی]، خروج از محیط بحران، عملیات اطلاعاتی [حذف عامل بحران زا]، ضد جاسوسی.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مطالعات مدیریت بحران2008-356493320171023تهییج فضای روانی جامعه در انتخابات سال 1388 از سوی جریان فتنه4773203998FAمهدیذوالقدرسید حسینحسینیحمیدعلوی وفاJournal Article20180219انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال 1388 خاستگاه حوادثی بود که مورد استفاده دشمنان در فضای انتخاباتی کشور قرار گرفت. جریان فتنه و حامیان خارجی آن در سال 1388 برای دستیابی به مقاصد خود و با بهرهگیری از تاکتیکها و ویژگیهای انقلابهای مخملی تلاش کردند تا مسئولین و نیروهای امنیتی را منفعل و مردم را بیطرف یا با خود همراه کنند. این جریان چند بازوی عملیاتی داشت که مهمترین آن بازوهای فکری، اجرایی و رسانهای است. از اهداف این جریان در راستای تهییج فضای عمومی کشور، تلاش برای شکست احمدینژاد در انتخابات و در صورت پیروزی، ایجاد فتنه و آشوب خیابانی و فشار به نظام برای ابطال انتخابات به بهانه واهی تقلب بود؛ آنها تلاش کردند تا در سلامت انتخابات تشکیک نمایند، بین هواداران خود القای پیروزی کنند و فضای جامعه را دو قطبی کرده و مشکلات کشور را سیاسی جلوه دهند. فضای مجازی، پیامک، ابزارهای دیداری، ابزارهای شنیداری، مطبوعات، ستادهای انتخاباتی، نمادسازی و تبلیغات خیابانی از مهمترین ابزار و تاکتیکهای بکارگیری شده در سال 1388 بود. لطف خداوند متعال، مدیریت هوشمندانه و مقتدرانه مقام معظم رهبری، حضور مردم انقلابی در صحنه و فداکاری نیروهای انتظامی، امنیتی، سپاه و بسیجیان ایثارگر جریان فتنه را در رسیدن به اهداف خود با شکست روبهرو، و نظام با سربلندی از فتنهای عظیم پیروز عبور کرد.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مطالعات مدیریت بحران2008-356493320171023The Authorities and Enhance Public Pinion Satisfaction during Crisesمسئولان و افزایش رضایت افکار عمومی در بحرانها75101204422FAسیدنویدرسولیدانشگاه سمنان0000-0002-7138-8722عباسعلیرستگاردانشگاه سمنان0000-0003-3219-2089Journal Article20180306This study aimed to investigate the actions required to be taken by the authorities to enhance public opinion satisfaction during times of crisis. It is a qualitative-quantitative research work. The data collection instruments included an analysis of the content of the research works conducted in Iran, an interview, and a researcher-made questionnaire. The statistical population of the study consisted of the students and professors of Semnan University. In the qualitative section, using the purposive sampling method, 12 professors of psychology, organizational behavior, human resources, and communications were selected, and in the quantitative section, using the cluster random sampling method, a group of 375 individuals was selected as the sample. For data analysis, one-sample t-test and the TOPSIS technique were used. According to the evaluation of the data, from among the 20 identified actions, ‘humane and good behavior’, ‘not using guess and speculation,’ ‘avoiding instant interviews’, ‘allocating a place for journalists’, ‘avoiding challenge with journalists’, ‘creating assurance by showing that the situation is under control’, ‘anticipating possible crises, the needs of people, and the type of audience’, ‘24-hour presence and announcement of the results and news’, ‘making sure that the news is not being exclusively announced by specific media’, ‘resignation’, ‘apology’, ‘letting the public know the person responsible for pursuing the crisis until it is resolved’, ‘declaring an accurate, practical, transparent plan and carrying it out’, ‘having an appearance consistent with the crisis situation (informal)’, ‘establishing an appropriate and honest relationship with the families of the injured’, ‘avoiding clichés and ambiguities in speeches and plans’, and ‘punishment or expulsion of some of those causing the crisis’ were identified as effective actions.این پژوهش با هدف بررسی اقدامات مورد نیاز مسئولان به منظور افزایش رضایت افکار عمومی در زمان بحرانها انجام شد که از نوع ترکیبی کمی ـ کیفی است. ابزار گردآوری دادهها شامل تحلیل محتوای پژوهشهای داخل و خارج کشور، مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان و اساتید دانشگاه سمنان بود که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند (قضاوتی) 12 نفر از استادان روانشناسی، رفتار سازمانی، منابع انسانی و ارتباطات به عنوان نمونه و در بخش کمی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای ـ تصادفی نمونهای به حجم 375 نفر انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده از آزمون t تک نمونهای و تکنیک تاپسیس استفاده شد. با توجه به ارزیابی دادهها از بین20 مورد از اقدامات شناسایی شده، عواملی چون "برخورد انسانی و خوب"، "استفاده نکردن از حدس و گمان"، "پرهیز از مصاحبههای فوری"، "پرهیز از مصاحبههای کنترل نشده"، "در نظر گرفتن محلی برای خبرنگاران"، "پرهیز از هر تنش با خبرنگاران"، "جلب اطمینان با نشاندادن اینکه اوضاع تحت کنترل است"، "پیشبینی بحرانهای ممکن، نیاز مردم و نوع مخاطبان"، "حضور 24 ساعته و اعلام نتایج و خبرها"، "کنترل انحصاری نبودن نشر اخبار توسط رسانههای خاص"، "استعفا"، "عذرخواهی"، "معرفی مسئول پیگیری بحران تا حل آن به مردم"، "اعلام برنامه دقیق و عملی و شفاف و عمل به آن"، "حضور با ظاهری متناسب با اوضاع بحران (غیرتشریفاتی)"، "برقراری رابطه مناسب و صادقانه با خانواده آسیبدیدگان"، "پرهیز از کلیگویی و ابهام در سخنان و برنامهها" و "توبیخ یا اخراج برخی از مسببان" به عنوان اقدامات مؤثر شناخته شد.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مطالعات مدیریت بحران2008-356493320171023Crisis Management in Unexpected Events (With an Emphasis on Strategic and Operational Measures)مدیریت بحران در حوادث غیر مترقبه (با تأکید بر اقدامات راهبردی و اجرایی در حوادث)103143204424FAاحمدرضاهدایتیدانشگاه امام حسینJournal Article20171106Many experts in the field of crisis management believe that the main cause of the weak performance of some executive agencies should be sought in the dispersion of policy and decision making and not determining the role and division of work in the executive area of crisis management; on the other hand, others believe that in addition to weak performance, there are other basic problems on top of which are educational and cultural weaknesses, lack of a road map and a comprehensive crisis management plan, not paying enough attention to the principle of crisis prevention, lack of equipment and facilities, and narrow-mindedness and shallow-mindedness towards the issue. Undoubtedly, all these factors play an important role in creating disruptions in crisis management; however, lack of emphasis on education and culturalization and then pathological controling and monitoring and the elimination of deficiencies and disadvantages by using the current scientific facts and the lessons learned are certainly the most effective elements and factors in the field of crisis management as they are the basis and key to fixing other problems. Naturally, the elimination of these shortcomings requires objective and practical measures by the relevant organizations, but, at the same time, achieving success in this area requires a full understanding of the range and scope of activities and issues related to this field. In this study, the side effects and consequences resulting from the occurrence of incidents and the requirements of this field, including strategic and applied measures, training, the required equipment and facilities that are sometimes neglected by the organizations in charge have been dealt with.بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران عرصه مدیریت بحران معتقدند علت اصلی ضعف در عملکرد برخی دستگاههای اجرایی را باید در پراکندگی بخش سیاستگذاری و تصمیمگیری و نبود تعیین نقش و تقسیم کار مناسب در بخش اجرایی مدیریت بحران جستجو کرد؛ متقابلاً گروهی دیگر نیز اعتقاد دارند علاوه بر ضعف در عملکرد، اشکالات اساسی دیگری نیز بر کار وارد است که ضعف آموزشی و فرهنگی، نبود نقشه راه و طرح جامع مدیریت بحران، کمتوجهی به اصل پیشگیری از بروز بحران، کمبود تجهیزات و امکانات و مقطعینگری و سطحینگری نسبت به موضوع، در رأس آنها قرار دارند. بیشک همه عوامل فوق در ایجاد نابسامانی در مدیریت بحران نقش اساسی دارد؛ اما قطعاً کمتوجهی به آموزش و فرهنگسازی و پس از آن کنترل و نظارت در جهت آسیبشناسی و رفع نواقص و معایب با استفاده از دانش روز و تجارب کسب شده، مهمترین عوامل و عناصر تأثیرگذار در عرصه مدیریت بحران به شمار میآید. چرا که این دو عامل زیربنا و کلید رفع سایر مشکلات است. طبیعی است که رفع این کاستیها، مستلزم اقدام عینی و عملی از سوی دستگاههای ذیربط است؛ اما در عین حال کسب موفقیت در این خصوص، نیازمند آشنایی کامل با دامنه و گستره فعالیتها و موضوعات مرتبط با این عرصه نیز هست. در این پژوهش به عوارض و پیامدهای جانبی ناشی از بروز حوادث و نیازمندیهای این بخش، از جمله اقدامات راهبردی و کاربردی، آموزشها، تجهیزات و امکانات مورد نیازی که گاهی مورد غفلت دستگاههای ذیربط قرار میگیرند، بررسی و تعیین شده است.دانشگاه جامع امام حسین(ع)مطالعات مدیریت بحران2008-356493320171023An Investigation of Psychological Characteristics of Crisis Managers in Managing Privatization Organizationبررسی ویژگیهای روانشناختی مدیران بحران در مدیریت سازمان خصوصیسازی145167204423FAحجت الهمرادیدانشگاه امام حسین علیه السلامبهروزمحمدزادهدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بحرانJournal Article20180306This research is intended to investigate the psychological characteristics of crisis managers in the privatization organization. To this end, suggestions are considered to be made for the improvement of managerial skills, and recommendations are proposed for the selection and appointment of competent crisis managers. Researcher-made questionnaires as well as some parts of the Cattell's 16 Personality Factors Test and Eysenck's test were used to determine the psychological characteristics (risk taking, influence power, and planning) of crisis managers. The validity of the questionnaire was confirmed by the Louche Coefficient Formula, and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha. The statistical population of this research included all crisis managers working in the province of Tehran. 150 managers were selected from among the population through a targeted sampling method. The findings indicated that some of the components of psychological characteristics, such as planning power, are higher than the average in the managers of the privatization organization, and other components, such as risk taking and influence power are at average level.این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانشناختی مدیران بحران در سازمان خصوصیسازی انجام شده است. بدین منظور ارائه پیشنهادهایی نیز با هدف بهسازی مهارتهای مدیریتی و توصیههایی در خصوص انتخاب و انتصاب شایستۀ مدیران بحران مد نظر قرار گرفته است. در این پژوهش از پرسشنامههای محقق ساخته و برخی از قسمتهای آزمونهای 16 عاملی شخصیت کتل و آزمون آیزنک برای تعیین ویژگیهای روانشناختی (ریسک پذیری، قدرت نفوذ، برنامهریزی) مدیران بحران استفاده شد. روایی پرسشنامه محقق ساخته از طریق فرمول ضریب لاشه و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. مجموعه مدیران بحران شاغل در استان تهران جامعه آماری این مطالعه را تشکیل داده است. در این پژوهش 150 نفر از مدیران بحران به شیوه نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان داد برخی از مؤلفههای ویژگیهای روانشناختی مانند توان برنامهریزی در مدیران سازمان خصوصیسازی از حد میانگین بیشتر است و مؤلفههای دیگر مانند ریسکپذیری و قدرت نفوذ در حد میانگین قرار دارد.