2024-03-29T18:06:35Z
https://cmj.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200398
مطالعات مدیریت بحران
2008-3564
2008-3564
1395
8
29
بررسی چالشهای مدیریت شهرداری تهران در بحرانها (مطالعه موردی شهرداری منطقه یک تهران)
اسماعیل
غلامحسینی
سعید
جعفری ندوشن
نبود تعادل و همگونیهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تهران، حاصل یک فرآیند تاریخی دویستساله میباشد. این مشکلات با توجه به تراکم بالای جمعیت، در چند دهه ی اخیر، ظهور و بروز بیشتری داشته و نقش مهمی در بحرانهای شهری داشته اند. هدف اصلی این مقاله شناسایی چالشهای اساسی مدیریت شهری (منطقه یک شهرداری تهران) میباشد. روش استفاده در این مطالعه توصیفی ـ پیمایشی، با بهره گیری از اطلاعات اسنادی (کتابخانهای) واطلاعات میدانی وابزار پرسشنامه بوده است. جامعه آماری، که شامل مسئولین، معاونین، مدیران و کارشناسان شهرداری منطقه یک شهر تهران و فرمانداری شمیرانات و همچنین اعضای شورایاری محلات منطقه یک، در مجموع 950 نفر می باشند که با توجه به پراکندگی جامعه آماری از روش نمونهگیری سهمیهای ـ تصادفی استفاده گردید و تعداد 212 نفر بهعنوان نمونه آماری، جهت بررسی و تکمیل پرسشنامه ها تعیین شدند. تجزیهوتحلیل دادههای پرسشنامهها با بهره گیری از آزمونهای کولموگروف ـ اسمیرنف، پارامتریک، ناپارامتریک، تی استیودنت (تک متغیره) و فریدمن انجام پذیرفت. نتیجه اینکه از بین تمامی چالشها، بیشترین تأثیر مربوط به چالشهای حملونقل شهری و کمترین آن مربوط به چالشهای اجتماعی بوده می باشد.
بحران
بحرانهای شهری
شهر
مدیریت شهری و چالش
2017
04
23
https://cmj.ihu.ac.ir/article_201969_6867940b7b02b8fe84f4dc2fb5ab893a.pdf
مطالعات مدیریت بحران
2008-3564
2008-3564
1395
8
29
سیرهی مدیریتی امام علی علیهالسلام در برخورد با کارگزاران متخلف
حسین
خاکپور
محمد حسن
آهنگر
آذر
زارعی
امام علی علیهالسلام در سیرهی مدیریتی خویش تمرکز بیشتری روی پیشگیری از وقوع آسیبها به کار میگرفتند تا مردم و کارگزاران را به حقوق و وظایف خود آشنا سازند و بسیاری از مشکلات را به حداقل ممکن برسانند. اما در مواردی که کارگزار تخلفی را مرتکب میشد ، روشی را در پیش میگرفتند که بیشازپیش امروز برای جامعه ما کارآمد و راهنماست. فضایی که "مسئول " باید مورد سؤال واقع شود، اما از پاسخ طفره میرود و تخلف انجام داده را نوعی حق برای خود میداند. در جامعهای که مسوولین ادعای پیروی از حکومت علوی را دارند، باید مراحل برخورد امام با چنین کارگزاران خاطی را شناخت و آن را چراغ راه هدایت خویش قرار داد.
مقاله حاضر با روش توصیفی - تحلیلی، به بررسی سیره ی مدیریتی امام علی علیهالسلام در برخورد با کارگزاران متخلف پرداخته و نتیجه میگیرد: اولین مرحلهای که امام در نظر میگرفتند، تذکر بود ، در گام بعدی تهدید همراه بیان عواقب سخت انحراف برای کارگزاران مطرح میشد و اگر این مراحل به حضرت پاسخ نمیداد، امام با استیضاح و عزل کارگزار متخلف و در گام نهایی قاطعانه با فرد خاطی برخورد و او را مجازات مینمودند.
امام علی (ع)
مدیریت
کارگزاران
تخلف
2017
04
23
https://cmj.ihu.ac.ir/article_201970_e09342db45d2e21aaefb69d0dcab2623.pdf
مطالعات مدیریت بحران
2008-3564
2008-3564
1395
8
29
بررسی عملیات روانی رسانههای بیگانه در ایجاد بحرانهای امنیتی در خصوص بازاریان
حجت الله
مرادی
ابوالفضل
امیری
روح الله
موگویی
این مقاله با هدف بررسی عملیات روانی رسانههای بیگانه در ایجاد بحرانهای امنیتی در خصوص بازاریان میباشد، این مقاله با رویکرد کاربردی و روش توصیفی ـ پیمایشی انجام پذیرفته است. در ادبیات نظری مقاله، مفاهیم عملیات روانی، افکار عمومی، امنیت و بحران مورد واکاوی قرار گرفته و چهار مفهوم ارزشها و هنجارها، نارضایتی و ایجاد شکاف ، ایجاد حرکات اعتراضی و بحران به اقتضاء موقعیتهای پیش آمده، در قالب پرسشنامه محقق ساخته از هفتاد نفر از جامعه آماری به صورت تمام شماری نظر سنجی شده است. دادههای حاصل براساس شاخصهای آماری حاکی از تاثیر عملیات روانی رسانههای بیگانه بر بازاریان در ایجاد بحرانها امنیتی میباشد، اما میزان این تاثیر قابل توجه نبوده و بیشترین اثر گذاری آن در ایجاد حرکات اعتراضی نرم در لحظات حساس و نقاط عطف حرکت این قشر میباشد. نتایج بدست آمده با مبانی نظری مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در انتها پیشنهادهایی در این زمینه ارایه گردید.
عملیات روانی
بحرانهای امنیتی
بازاریان و رسانههای بیگانه
2017
04
23
https://cmj.ihu.ac.ir/article_201971_ea90e85bc8b462b04eb8cb2865be3a54.pdf
مطالعات مدیریت بحران
2008-3564
2008-3564
1395
8
29
بررسی تاکتیکهای رسانهای خبر بیست و سی شبکه دوم سیما در مدیریت بحران حوادث پس از انتخابات سال 88
اجمد
باصری
عباس
احمدی
پیوند افکار عمومی با رسانهها، پیوندی دیرینه است. رسانهها هم به افکار عمومی شکل میدهند و هم آن را بیان میکنند. میتوان گفت که در فضای سیاسی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، شاهد نخستین رزمایش واقعی از کاربرد تأثیرگذار رسانه نو پا در آن زمان یعنی خبر بیست و سی شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران بر افکار عمومی جامعه ایران بودیم. این مقاله، به مطالعه عملکرد این رسانه پرداخته و اخبار را از بعد تاکتیکهای رسانه ای که در بازه زمانی 1/3/88 تا 15/10/88 می باشد، مورد تحلیل قراردهد. چارچوب نظری این تحقیق، برمبنای نظریه برجسته سازی و مسئولیت اجتماعی رسانهها بوده و با روش تحلیل محتوا به ارزیابی چگونگی برجسته سازی و پرداخت اخبار می پردازد.
نتایج این بررسی نشان میدهد: 1 ـ تاکتیکهای رسانهای بکارگیری شده مرحله قبل از بحران، در جهت جلب اعتماد و تهییج افکار عمومی بسیار تاثیرگذار بوده است. 2 ـ در حین بحران، خبر بیست و سی دچار نوعی سردر گمی در اطلاع رسانی مربوط به اعتراضات پس از انتخابات بود و رویه سکوت خبری را در پیش گرفت ولی پس از مدتی کوتاه با استفاده از تاکتیکهای رسانه ای سعی در فرونشاندن اعتراضات داشت مانند تاکتیک تلطیف وتنویر افکار عمومی و برجسته سازی خبر و ترغیب مردم به آرامش و تمکین به قانون و... 3 ـ در مرحله پس از بحران، با تاکتیکهای متفاوت اذهان عمومی را به موضوعات دیگری منعطف نموده وسعی کرد با تکنیکهای آگاه سازی و تنویر افکار عمومی منجر به حماسه 9 دی گردد.
خبر بیست و سی
تاکتیکهای رسانهای
مدیریت بحران
حوادث پس از انتخابات سال 88
2017
04
23
https://cmj.ihu.ac.ir/article_201972_439c0b99de33d2e3858a973b9f2d8b1d.pdf
مطالعات مدیریت بحران
2008-3564
2008-3564
1395
8
29
بررسی میزان آمادگی گردانهای بیت المقدس سپاه تهران بزرگ برای مقابله با بحرانهای امنیتی ناشی از زلزله احتمالی شهر تهران
مهدی
بزرگ زاده
سید حسین
حسینی
علی
قاسمی زاده
ضرورت حفظ امنیت در مراحل حین و بعد از وقوع بحرانها و وابستگی آن به میزان آمادگی ساختاری، نیرویی و تجهیزاتی سازمانهای نظامی مرتبط با آن، موضوعی است که به عنوان یکی از مهمترین مباحث مدیریتی کشورها محسوب میگردد، این مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران که در قلمروی حکومتی آن مردم و امنیت آنها، از ارکان اساسی حکومتی آن به شمار میآید از جایگاه ویژهای برخوردار است. سازمان بسیج بعنوان یکی از سازمانهای مهم درگیر در مدیریت بحران با پایگاه گسترده اجتماعی میتواند با سازماندهی، آموزش و تجهیزات مناسب گردانهای بیت المقدس بسیج به صورت نیرویی مؤثر و کارآمد، کمک شایانی به مدیریت ومقابله با بحرانها نماید. وقوع زلزلۀ احتمالی در شهر تهران یکی از بحرانهایی است که حفظ امنیت اثربخش در آن مستلزم سنجش میزان آمادگی گردانهای بیت المقدس سپاه تهران بزرگ میباشد. در همین راستا محقق با هدف دستیابی به نقاط ضعف و قوت ساختاری و عملیاتی گردانهای بیت المقدس تهران بزرگ برای مقابله با بحرانهای امنیتی ناشی از زلزله احتمالی تهران، اقدام به برسی میزان آمادگی این گردانها در چارچوب منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری و ماموریتهای تعریف شده در سازمان سپاه نموده است. ساختار پژوهشی در این پایان نامه بر اساس یک مدل ترکیبی، (مدل هفت اس مکنزی، الگوی آسیب شناسی وایزبرد، وجمع بندی مطالبات مقام معظم رهبری) صورت پذیرفته است. این تحقیق از نوع کاربردی، و با روش توصیفی ـ پیمایشی مبتنی بر مطالعات میدانی و اسنادی براساس نظریات فرماندهان گردانهای بیت المقدس و مسئولین عملیات سپاه نواحی تهران بزرگ صورت پذیرفته است. بر اساس یافتههای تحقیق، حوزههای آمادگی نیروی انسانی، آمادگی عملیاتی، آمایش سرزمینی و آمادگی سازمانی در قسمت اول ماتریس IPA (مطلوبیت) واقع شدهاند و از عملکرد و اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند و حوزههای طرح و نقشه راه مقابله با بحران، آمادگی تجهیزاتی و آمادگی آموزشی، در قسمت دوم ماتریس IPA (منطقه بهبود) قرار گرفتهاند که نیازمند رسیدگی، توجه بیشتر و بهبود عملکرد در این حوزهها میباشد تا به مطلوبیت قابل انتظار دست یابند.
آمادگی
بحران
امنیت
گردان بیت المقدس
سپاه تهران بزرگ
زلزله
2017
04
23
https://cmj.ihu.ac.ir/article_201973_60a80e9bdebddb0d1294fcdaf18c0a51.pdf
مطالعات مدیریت بحران
2008-3564
2008-3564
1395
8
29
بررسی علل و زمینههای داخلی بحران سال 1388
علیرضا
سوری
ظهور بحرانها علل متعدد مادی و غیرمادی یا عینی و ذهنی دارد؛ لیکن صرف نظر از علل، بحرانها به لحاظ ساختار، کارکرد و ماهیت (سرشت وجودی) باید به گونهای باشند که اشخاص یا دیگر هویتهای اجتماعی درگیر نیز بتوانند آنها را "بحران" تلقی کرده و تجربه نمایند. طبقهبندیها بر حسب شدت، نوع و انگیزه مهماند. پرسش اصلی مقاله، علل و زمینههای داخلی بحران سال 88 کداماند و چگونه انتخابات مردمی را به بحران سیاسی تبدیل کردند. روش مورد استفاده در این مقاله روش توصیفی- تبینی میباشد که در این راستا، سعی شده است تا با استفاده از منابع مختلف از قبیل کتب، مقالات و مطالب معتبر اینترنتی و روزنامه ای کند و کاوی ساختارمند در خصوص عوامل داخلی در بحران سال 88 و توصیف خصوصیات و ویژگیهای بحران، طرحها و سناریوهای خیابانی و تحلیل نقش عوامل داخلی بحران از دیدگاههای مختلف، به خصوص حوادث و آشوبهای خیابانی و شاخصهای آن پرداخته شده است. مدیران بحران هستند که میتواند با تجربه، آمادگی، مهارت، سرعت عمل، هوشمندی و خلاقیت خود زمینه های فرهنگی و اجتماعی که آستانه تحمل مردمی و مهار درونی را فراهم میسازند ایجاد نمایند تا بتوانند بحران را با هزینه کمتر و زمان کوتاه تر هدایت و کنترل نمایند.
بحران
مدیریت بحران
بحران سال 88
آشوبهای خیابانی
عوامل داخلی
2017
04
23
https://cmj.ihu.ac.ir/article_201974_399706f67202423c62763ff41e0fbbb5.pdf
مطالعات مدیریت بحران
2008-3564
2008-3564
1395
8
29
واکاوی اثر هالهای: شهرت و مدیریت بحران
مهدی
زروندی
ابوالفضل
صدقی
ابوالفضل
صدقی
مدیران بحران به اهمیت نوعی محبوبیت مطلوب پیش از بحران اعتقاد دارند. محبوبیت میتواند تأثیری مطلوب بر یک سازمان در طول بحران داشته باشد. شهرت گذشته میتواند به عنوان محافظی از آسیب بالقوه به سازمان جلوگیری کند. همچنین هاله محبوبیت گذشته میتواند سهامداران را به بیتقصیر دانستن سازمان در زمان بحران ترغیب کند (و از مسئولیت سازمان در قبال بحران بکاهد). جالب آنکه محققان در ایجاد یک اثر هالهای برای محبوبیت قبلی سازمان در مواقع بحران توفیق چندانی نداشتهاند. هدف این مقاله بررسی دو تحقیق است که روشن میکند آیا ایجاد اثر هالهای امکانپذیر است و کدامیک از دو ویژگی هالهی شهرت پیشین بهتر میتواند مزایای محبوبیت قبل از بحران را تبیین نماید. روش این مقاله بر مجموعهای از مطالعات انجام شده بر نمایش اثر هالهای و کشف این مسئله که چگونه از یک سازمان در طول یک بحران محافظت میکند، تمرکز دارد. ملاحظات این یافتهها برای ارتباطات پس از بحران نیز شرح داده میشود. یافتههای مقاله بیانگر این است که اثر هالهای شهرت پیشین در مدیریت بحران موثر میباشد. این هاله در یک طیف محدود برای سازمانهایی با شهرت بالا بسیارموثر است و از هاله به عنوان جریان پویای محافظ حمایت میکند. این مقاله آگاهی را در زمینهی حوزهی شهرت و مدیریت بحران افزایش میدهد.
روابط عمومی
تصویر جمعی
رفتار سازماندهی
تصادفات
2017
04
23
https://cmj.ihu.ac.ir/article_201975_323129eee885da4c4e6b09d46fd1b936.pdf