دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مطالعات مدیریت بحران
2008-3564
2645-5285
9
34
2018
01
21
نقش فرماندهان حوزه های مقاومت بسیج در مدیریت امنیتی محلات
9
26
FA
حسین
حسینی
دانشیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)
hosein.hoseini@gmail.com
حمید
علوی وفا
0000-0003-0113-5890
مدیر گروه مدیریت بحران دانشگاه جامع امام حسین(ع)
alavivafa93@gmail.com
محمد مهدی
ریاحی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بحران دانشگاه جامع امام حسین(ع)
mohammadmahdireyahi@ihu.ac.ir
امنیت یک تولید اجتماعی است که مرهون همیاری و همکاری آحاد جامعه، مسئولین، سازمانهای مردمنهاد و دیگر ارکان جامعه با متولیان حوزه امنیت است. در این بین نقش حوزه بسیج محلات بهعنوان بخشی از جامعه و بازوی بیبدیل در تأمین و حفظ امنیت، قابل توجه است. هدف اصلی این پژوهش تعیین نقش فرماندهان حوزههای مقاومت بسیج در مدیریت امنیتی محله افسریه، بهعنوان بخشی از بدنه حاکمیتی در درون نظام محلهمحور است. روش مورد استفاده تحلیل محتوای کیفی است که با استفاده از مصاحبه صورت گرفته است. تعداد 60 عبارت منتخب، 40 مفهوم و هشت مقوله بهدست آمده که فرصتها و تهدیدات از این مقولهها استخراج شده است. نتایج حاصل از این تحقیق عبارت است از: شناخت فرصتها و تهدیدات و پیامدهای هر کدام از آنها و راههای مقابله با تهدیدات که شامل بصیرتافزایی، اقناعسازی، آگاهسازی، ظرفیتسازی و... برای فرماندهان حوزه بسیج خواهد بود.
حوزه مقاومت بسیج,فرماندهی,محلات,امنیت,محله افسریه
https://cmj.ihu.ac.ir/article_204726.html
https://cmj.ihu.ac.ir/article_204726_5809cdb5c5f67e34fc74e7e49870a24e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مطالعات مدیریت بحران
2008-3564
2645-5285
9
34
2018
01
21
شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های قدرت و اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران در مدیریت بحرانهای غرب آسیا از دیدگاه فرماندهان ارشد آجا در استان کرمان
27
51
FA
مهدی
ابراهیمی نژاد
0000-0001-9553-3499
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
ebrahimi.nejad@uk.ac.ir
حمید
رامیار
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
hamidramyar1369@gmail.com
هدف پژوهش، شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای قدرت و اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران در مدیریت بحرانهای غرب آسیا از دیدگاه فرماندهان ارشد آجا در استان کرمان است. تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، فرماندهان ارشد آجا در استان کرمان که تعداد آنها 15 نفر است. در این پژوهش تمام جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه مقایسات زوجی است. بهمنظور اولویتبندی مؤلفههای قدرت و اقتدار نظامی، از آزمون علامت ـ یکی از آزمونهای فرضیه ناپارامتریک ـ استفاده شد. در مرحلۀ بعد براساس شاخصهای شناساییشده و به کمک پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی (AHP) عوامل مؤثر بر ارزشگذاری اولویتبندی شد. برای پردازش دادهها و بررسی فرضیهها از نرمافزار آماری SPSS استفاده شده است. در این پژوهش بهمنظور وزندهی و اولویتبندی عوامل مؤثر شناساییشده، از نرمافزار Expert Choice استفاده شد. بررسی نتایج نشان میدهد هفت مؤلفه مورد نظر بر قدرت و اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران در مدیریت بحرانهای غرب آسیا تأثیر دارد و بهبود این مؤلفهها موجب افزایش اقتدار و قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران میشود. مهمترین مؤلفه، نیروی انسانی متخصص و با ایمان است که دارای وزن کلی 124/.، و مهمترین معیار نظام فرماندهی مقتدر است.
اقتدار,قدرت,اقتدار نظامی,غرب آسیا
https://cmj.ihu.ac.ir/article_204725.html
https://cmj.ihu.ac.ir/article_204725_1bc9a5626cba974addac6df77430fa1c.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مطالعات مدیریت بحران
2008-3564
2645-5285
9
34
2018
01
21
نقش بسیج مساجد و محلات در کنترل بحران اشاعه سلفیگری مذهبی در شهر سنندج
53
84
FA
ابوالفضل
امیری
0000-0002-6849-5340
استادیار دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
aboa0269@gmail.com
سیدمحمدحامد
حسینی
0000-0003-4496-4488
پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
hoseiny140@gmail.com
خسرو
مسعودی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بحران دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
khosromasoudi@ihu.ac.ir
از آنجا که موضوع سلفیگری، هویت دینی و ارزشی جوانان و نوجوانان شهر سنندج را مورد تهدید قرار داده است، نقش مراکز و متولیان مساجد ازجمله بسیج مساجد و محلات، درمقابله با این نحله انحرافی پررنگ میشود. بنیانگذار این اندیشه ابنتیمیه است که تفکر او از قرن هفتم تا قرن سیزدهم بهفراموشی سپرده شد، ولی کمتر از یک قرن است که این تفکر مجدد در جامعه اسلامی مطرح شده، اما همواره مورد مخالفت اندیشمندان مذاهب اسلامی قرار گرفته است. بههمین سبب این پژوهش، باعنوان نقش بسیج مساجد و محلات در کنترل اشاعه سلفیگری مذهبی در شهر سنندج و با هدف کاربردی و بهروش توصیفی ـ تحلیلی و بهطریق پیمایشی به اجرا درآمده است. این تحقیق با نمونه آماری 155 نفری، به بررسی نقش بسیج مساجد و محلات در کنترل اشاعه سلفیگری مذهبی در شهر سنندج، با تدوین پرسشنامه محققساخته پرداخته که در آن سه متغیر مستقل نقش "برنامههای بسیج مساجد و محلات"، "نقش مجریان بسیج و متولیان مساجد" و "نقش ماموستایان و روحانیون" مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از آزمون تی ـ تست وان جامعه سنجیده شد. نتایج تحقیق نشانگر آن است که هر سه فرضیه اثبات و نقش آنها در کنترل بحران سلفیگری مذهبی در شهر سنندج مؤثر واقع شده است.
بسیج مساجد و محلات,کنترل بحران و اشاعه سلفیگری مذهبی
https://cmj.ihu.ac.ir/article_204727.html
https://cmj.ihu.ac.ir/article_204727_a9f5ec86e146911b4909342aded002d0.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مطالعات مدیریت بحران
2008-3564
2645-5285
9
34
2018
01
21
رابطه بین سرمایه اجتماعی و همگرایی قومیتی در استان آذربایجان غربی
115
141
FA
احمد
باصری
0000000158999986
استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)
ahmadbas@gmail.com
شیرزاد
عباسیان
استادیار دانشگاه ارومیه
shirazadabbasian@ihu.ac.ir
بهروز
کریمی
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت بحران دانشگاه جامع امام حسین (ع)
karimibeh@ihu.ac.ir
سرمایه اجتماعی و پدیده قومگرایی با سطح گرایشات قومی پیوند عمیقی دارد و سطح و عمق گرایشات قومی نیز به عوامل و زمینههای مختلفی وابسته است. بدین لحاظ سطحبندی و تعیین کم و کیف علایق قومی برای رسیدن به همگرایی قومی از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط بین مفاهیم مربوط به مسائل همگرایی قومی و سرمایه اجتماعی در استان آذربایجان غربی است. نوع پژوهش کاربردی و روش بررسی آن توصیفی ـ تحلیلی است. نمونه مورد مطالعه 100 نفر از کارشناسان خبره در زمینه مورد مطالعه در شهر ارومیه بودند. شاخصهای پژوهش شامل پنج مؤلفه اصلی سرمایه اجتماعی و هفت شاخص همگرایی قومی است. نتایج نشان داد میزان سرمایه اجتماعی در بین افراد مورد مطالعه در سطح متوسط به پایین (2/51) و همگرایی قومی در سطح مناسبتری نسبت به سرمایه اجتماعی قرار دارد (2/7). نتیجه اصلی این مطالعه نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین سرمایه اجتماعی و همگرایی قومی در بین افراد مورد مطالعه وجود دارد. درنهایت برای رسیدن به همگرایی قومی در استان آذربایجان غربی با بهرهگیری از سرمایه اجتماعی راهکارهایی بهمنظور رسیدن به انسجام اجتماعی ارائه شد.
سرمایه اجتماعی,همگرایی قومی,انسجام اجتماعی,همبستگی ملی,آذربایجان غربی
https://cmj.ihu.ac.ir/article_204729.html
https://cmj.ihu.ac.ir/article_204729_2bb401d59219d3344f84bd5990d623a9.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مطالعات مدیریت بحران
2008-3564
2645-5285
9
34
2018
01
21
چین و مدیریت بحران در جنوب آسیا
143
170
FA
سید حمید
سید تقی زاده
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
taghizade28@yahoo.com
سان
یان
همکار ارشد و مدیرعامل آسیای شرقی
ysun@stimson.org
هانا
هاجلند
تحلیلگر تحقیق در برنامه جنوب آسیا در زمینه امنیت هسته ای ، تشدید بحران و مدیریت
بحران در روابط هند و پاکستان از سال ها قبل در جریان بوده و در برخی مراحل از جمله آزمایشات هستهای در سال 1998، شدت پیدا کرده است. در این میان چین از جملۀ بازیگران بین المللی است که بنا به دلایلی نظیر الزامات منافع ملی و امنیت ملی ناگزیر از بیتوجهی نسبت به این بحران بوده است. در واقع چین از لحاظ تاریخی تلاش کرده تا رویکرد متعادلی را در بحران های امنیتی هند و پاکستان حفظ کند. این کشور به طور مرتب از تنشزدایی در بحران و مذاکرات دیپلماتیک حمایت می کند. با این حال، موضع به ظاهر بیطرفانۀ چین، غریزۀ ژئواستراتژیک دیرینۀ پکن را برای حمایت و حفاظت از پاکستان ـ که نقطۀ اتکاء چین در استراتژی متعادلسازی در قبال هند است را نه نفی کرده و نه پنهان میکند. با این وجود پکن عموماً طی این سال ها تلاش نموده است تا با مشارکت به عنوان طرف سوم و از طریق دیپلماسی شاتل درصدد ایجاد صلح در روابط هند و پاکستان باشد. در نوشتار پیشرو تلاش شده است تا ضمن اتخاذ رویکردی علّی، روند نقش آفرینی چین در بحران میان هند و پاکستان با نگاهی توصیفی ـ تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد.
مدیریت بحران,هند,پاکستان,مشارکت به عنوان طرف سوم,چین
https://cmj.ihu.ac.ir/article_204730.html
https://cmj.ihu.ac.ir/article_204730_311395daf6f7e90573c9f0ecbd777c9e.pdf