%0 Journal Article %T مسئولان و افزایش رضایت افکار عمومی در بحرانها %J مطالعات مدیریت بحران %I دانشگاه جامع امام حسین(ع) %Z 2008-3564 %A رستگار, عباسعلی %A رسولی, سیدنوید %D 2020 %\ 07/22/2020 %V 12 %N 2 %P 125-151 %! مسئولان و افزایش رضایت افکار عمومی در بحرانها %K مدیریت بحران %K افکار عمومی %K مدیریت رسانه‌ای بحران %K رضایت عمومی %K بحران %R %X این پژوهش با هدف بررسی اقدامات مورد نیاز مسئولان به‌منظور افزایش رضایت افکار عمومی در زمان بحرانها انجام شد که از نوع ترکیبی کمی ـ کیفی است. ابزار گردآوری داده­ها شامل تحلیل محتوای پژوهشهای داخل و خارج کشور، مصاحبه و پرسشنامه محقق‌ساخته است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان و استادان دانشگاه سمنان بود که در بخش کیفی با استفاده از روش  نمونه­گیری هدفمند (قضاوتی) 12 نفر از استادان روانشناسی، رفتار سازمانی، منابع انسانی و ارتباطات به‌عنوان نمونه و در بخش کمی با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای ـ تصادفی   نمونه­ای به حجم 375 نفر انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون t تک‌نمونه­ای و شیوه تاپسیس استفاده شد. با توجه به ارزیابی داده­ها از بین20 مورد از اقدامات شناسایی‌شده، عواملی چون "برخورد انسانی و خوب"، "استفاده‌نکردن از حدس و گمان"، "پرهیز از مصاحبه­های فوری"، "پرهیز از مصاحبه­های کنترل نشده"، "در نظرگرفتن محلی برای خبرنگاران"، "پرهیز از هر تنش با خبرنگاران"، "جلب اطمینان با نشاندادن اینکه اوضاع تحت کنترل است"، "پیش­بینی بحرانهای ممکن، نیاز مردم و نوع مخاطبان"، "حضور 24 ساعته و اعلام نتایج و خبرها"، "کنترل انحصاری‌نبودن نشر اخبار توسط رسانه­های خاص"، "استعفا"، "عذرخواهی"، "معرفی مسئول پیگیری بحران تا حل آن به مردم"، "اعلام برنامه دقیق و عملی و شفاف و عمل به آن"، "حضور با ظاهری متناسب با اوضاع بحران (غیرتشریفاتی)"، "برقراری رابطه مناسب و صادقانه با خانواده­ آسیب­دیدگان"، "پرهیز از کلی­گویی و ابهام در سخنان و برنامه­ها" و "توبیخ یا اخراج برخی از مسببان" به عنوان اقدامات مؤثر شناخته شد. %U https://cmj.ihu.ac.ir/article_205621_0f94e03108de5aaef8721400554ecf12.pdf