@article { author = {سبیلان اردستانی, حسین}, title = {نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران‌های سیاسی}, journal = {مطالعات مدیریت بحران}, volume = {7}, number = {26}, pages = {-}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه جامع امام حسین(ع)}, issn = {2008-3564}, eissn = {2645-5285}, doi = {}, abstract = {کمتر بحران سیاسی وجود دارد که رسانه‌ها در ایجاد یا کنترل آن نقش نداشته باشند. رسانه‌ها در مراحل مختلف بحران نقش مهمی دارند. قبل از بروز بحران می‌توانند با گوشزد کردن وضعیت منتج به بحران، از گسترش آن پیشگیری نموده و تلفات آن را کاهش دهند. در زمان وقوع بحران می‌توانند. با فضاسازی علمی و عقلایی، بحران را به حداقل برسانند. یا به عنوان میانجی عوامل بحران و گروه‌های ذینفع برخوردهای سیاسی را به حداقل برسانند؛ و در جذب و مشارکت مخاطب در مدیریت بحران سیاسی مؤثر باشند. در مدیریت بحران به نوعی تدبیر استراتژیک دلالت می‌دهد که در فرایند آن محیط‌های داخلی و خارجی یک بحران مورد تحلیل واقع شده، و استراتژی‌هایی خلق می‌شوند که نخبگان را برای رسیدن به اهداف تعیین شده و تدبیر شایسته بحران یاری می‌کند. این مقاله با مطالعه مراحل بحران و نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران، رسانه‌ها و مدیریت بحران‌های داخلی و فراملی و رسانه و مدیریت بحران‌های تروریستی با اتکای به سه عنصر بحران، شرایط اجتماعی و رسانه به عنوان نتیجه هفت استراتژی را پیشنهاد می‌نماید.}, keywords = {رسانه‌ها,بحران‌های سیاسی و استراتژی}, url = {https://cmj.ihu.ac.ir/article_201950.html}, eprint = {https://cmj.ihu.ac.ir/article_201950_31b234660b2b541d52030e5dcbd7f35d.pdf} } @article { author = {صالحی, سیدحسین and خلجی, عباس and باصری, احمد}, title = {تأثیر سازمان‌های مردم‌نهاد بر مؤلفه‌های امنیت}, journal = {مطالعات مدیریت بحران}, volume = {7}, number = {26}, pages = {-}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه جامع امام حسین(ع)}, issn = {2008-3564}, eissn = {2645-5285}, doi = {}, abstract = {سازمان‌های غیردولتی امروزه جایگاه بسیار رفیعی در تحولات جهانی و مناسبات مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و امنیتی دارند، چرا که در جامعه مدنی امکان مشارکت و عضویت افراد در قالب مجموعه‌هایی خارج از دولت به‌صورت مستقل وجود دارد. در این مقاله از دو روش مفهومی و پرسشنامه‌ای استفاده شده است و در آن تأثیر سازمان‌های مردم‌نهاد در پنج مؤلفه «اعتماد، آگاهی و آموزش، مشارکت، کارآمدی نظام و مشروعیت نظام» که در ایجاد امنیت مؤثرند بررسی گردید. جامعه آماری از کارشناسان و نخبگان مرتبط با موضوع در دو سطح تحصیلی دکتری و کارشناسی ارشد در 13 مرکز مختلف علمی، اداری و نظامی و امنیتی تهران می‌باشند و از روش نمونه‌گیری تمام شمار 110 نفر و با استفاده از روش تحلیل آماری و IPA با تحلیل وضعیت مطلوب به اهمیت موضوع و وضعیت موجود به عملکرد سازمان های مردم نهاد با پایایی کل 894/0 این نتایج حاصل شد: سازمان‌های مردم‌نهاد به ترتیب در مقوله‌های 1- افزایش اعتماد مردم 2- کمک به رشد مشروعیت نظام از طریق آگاهی و آموزش 3- افزایش مؤلفه مشارکت جامعه مدنی 4- تأثیر بر کارآمدی نظام، بیشترین تأثیر را در مهار بحران‌های امنیتی داشتند که از این شاخص‌ها افزایش اعتماد مردم از طریق آگاهی و آموزش ازنظر عملکرد و اهمیت از مطلوبیت بالایی برخوردار بود.}, keywords = {سازمان‌های مردم نهاد,امنیت,اعتماد,آگاهی و آموزش,مشارکت,مشروعیت و کارآمدی}, url = {https://cmj.ihu.ac.ir/article_201951.html}, eprint = {https://cmj.ihu.ac.ir/article_201951_d43100c504ade1966685a492e658914a.pdf} } @article { author = {سوری, علیرضا and حسینی, سیدمحمدحامد}, title = {مدیریت مقام معظم رهبری در بحران بعد از انتخابات سال 88}, journal = {مطالعات مدیریت بحران}, volume = {7}, number = {26}, pages = {-}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه جامع امام حسین(ع)}, issn = {2008-3564}, eissn = {2645-5285}, doi = {}, abstract = {بحران، واقعیتى اجتناب‌ناپذیر در زندگى اجتماعى ملت‌ها است و بحران‌ها شرایطی‌اند که تدبیر و مدیریت، شجاعت و بصیرت و قدرت مواجهه با مسائل را از سوی رهبری نشان می‌دهد. هیچ مسئله‌ای به اندازه‌ی رهبری در زندگی اجتماعی انسان در تحولات گذشته‌ی تاریخ مورد مداقه‌ی اندیشمندان و نظریه‌پردازان سیاسی نبوده است. در واقع جوهره و مدیریت سیاسی رهبران در کنترل بحران ها خلاصه می‌شود، چون بی‌تدبیری و بی‌کفایتی رهبران در هدایت و کنترل بحران‌ها باعث سقوط و از بین رفتن یک کشور می شود. یکی از بحران‌های بزرگ در تاریخ نظام جمهوری اسلامی، حوادث پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری بود که در چنین بستری، ظرفیت، کارآمدی و قدرت اندیشه ولایت در مواجهه با چالش‌های پیچیده و چند وجهی، نمود عینی به خود گرفت و منطق، درایت و دوراندیشی خاص رهبری را به نمایش گذارد. هدف از اجرای این تحقیق بررسی و توصیف نقش عظمای ولایت و سبک مدیریت ایشان در مهارو کنترل بحران بعد از انتخابات سال 88 می‌باشد.}, keywords = {مدیریت,بحران,رهبری,مدیریت بحران,بحران سال 88}, url = {https://cmj.ihu.ac.ir/article_201952.html}, eprint = {https://cmj.ihu.ac.ir/article_201952_2942ddeba85478b83ad2b2a0b3e56d2e.pdf} } @article { author = {غلامحسینی, اسماعیل and میرسندسی, سید محمد and قنبرزادگان, خلیل}, title = {تأثیر مدیریت شهری بر احساس رضایتمندی شهروندان}, journal = {مطالعات مدیریت بحران}, volume = {7}, number = {26}, pages = {-}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه جامع امام حسین(ع)}, issn = {2008-3564}, eissn = {2645-5285}, doi = {}, abstract = {یکی از محورهای مهم مدیریت شهری جدید، به ویژه در کلانشهرها ساماندهی و مدیریت محلات حاشیه‌ای یا به تعبیری اسکان های غیررسمی است. مجموعه های که به لحاظ کیفیت پایین زندگی، چالشی اساسی برای کلانشهرها به حساب می آید. این مناطق پتانسیل بالائی برای انواع آسیب ها و مسائل اجتماعی دارا بوده و در صورت بی توجهی می توانند تمامی هستی یک شهر را تهدید نمایند. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی - تحلیلی است که با استفاده از شیوه و ابزار پیمایش و پرسشنامه به انجام رسیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل ساکنین بالای 20 سال محله گلشن (خاک سفید) منطقه 4 شهری تهران می‌باشد. حجم نمونه با استفاده از روش آماری کوکران محاسبه و تعداد 220 نفر تعیین و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای انجام شده است. پرسشنامه‌های تهیه تکمیل شده بوسیله نرم‌افزار spss تجزیه و تحلیل گ. نتایج بدست آمده نشان می دهد که عملکرد مدیریت شهری بر شاخص های نحوه ارتباط شهروندان با مدیران شهری، کیفیت خدمات شهری و زیرساختها، کیفیت حمل و نقل، میزان رضایت از بعد اقتصادی و اجتماعی به غیر از چند گویه که در تجزیه و تحلیل به آن اشاره شده روند افزایشی داشته است. بیشترین درصد رضایت مربوط به کیفیت آب آشامیدنی و کمترین میزان رضایت مربوط به فضای پارک خودروی شخصی می‌باشد.}, keywords = {مدیریت شهری,حاشیه‌نشینی,رضایتمندی,کلانشهر}, url = {https://cmj.ihu.ac.ir/article_201953.html}, eprint = {https://cmj.ihu.ac.ir/article_201953_61679749f68f391a3125c6424168b82b.pdf} } @article { author = {برجی آلیانی, مرتضی and علوی وفا, حمید}, title = {اصول حاکم بر شیوه‌ی مدیریتی امام خمینی(ره) در کنترل بحران ناشی از جنگ تحمیلی}, journal = {مطالعات مدیریت بحران}, volume = {7}, number = {26}, pages = {-}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه جامع امام حسین(ع)}, issn = {2008-3564}, eissn = {2645-5285}, doi = {}, abstract = {یکی از این بحران‌های عظیم و غیره منتظره، جنگ تحمیلی می‌باشد که علیه کشور ما طراحی و اجرا شد و به دنبال آن امام خمینی(ره) با نگاه تیزبین و تدابیر هوشمندانه خود توانست به خوبی این موضوع را مدیریت و کنترل کند. این مقاله به دنبال مطالعه‌ی اصول حاکم بر شیوه‌ی مدیریت ایشان در جهت کنترل بحران جنگ تحمیلی بوده و تلاش خواهد کرد تا تأثیر ایمان، شخصیت اسلامی و تدابیر هوشمندانه‌ی ایشان را در این مدیریت به تصویر بکشد. روش تحقیق در این پژوهش کیفی و به صورت تحلیلی- توصیفی می‌باشد. توصیف و تحلیل اصول حاکم بر شیوه‌ی مدیریتی امام(ره) در کنترل بحران جنگ تحمیلی ما را به این نتیجه رهنمون ساخت که ایشان به خوبی و با درایت والایشان، تدابیر سیاسی و اصول مذهبی را در موضوعی مثل بحران جنگ تحمیلی ترکیب نمودند. مدیریت این سیاستمدار بزرگ زمانی موفق شد که با تعاریف و نظرات دینی عجین گشت. به طوری که وجود پنج اصل عزت، کرامت، عدالت، مصلحت و حفظ اسلام و نظام اسلامی، به عنوان مؤلفه‌های اصلی و نهایی اندیشه و شیوه‌ی مدیریتی امام(ره) در طول بحران جنگ تحمیلی به اثبات رسید.}, keywords = {امام خمینی(ره),شیوه‌ی مدیریتی,جنگ تحمیلی,بحران,کنترل,اصول}, url = {https://cmj.ihu.ac.ir/article_201954.html}, eprint = {https://cmj.ihu.ac.ir/article_201954_1a86801ec94b84b157aa3367dd20a16e.pdf} } @article { author = {حاجی رستملو, قدرت}, title = {رویکرد مدیریتی مسئولیت «کامل» به مدیریت بحران و شناسایی علائم هشدار در سازمان‌ها}, journal = {مطالعات مدیریت بحران}, volume = {7}, number = {26}, pages = {-}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه جامع امام حسین(ع)}, issn = {2008-3564}, eissn = {2645-5285}, doi = {}, abstract = {هدف مقاله حاضر معرفی دیدگاه مدیریتی مسئولیت «کامل» به مدیریت بحران است که همانند جنبش های مدیریت کیفیت، مدیریت محیط، و مدیریت مسئولیت، رویکردی نظامند، یکپارچه و هماهنگ به حساب می آید. این رویکرد بخاطر شیوه های ارزیابی، بهینه سازی و یادگیری خود، منبع الهام، انسجام و نوع آوری است. در بخش اول مقاله، مضامین دیدگاه مدیریتی مسئولیت کامل به مدیریت بحران بطور کلی مورد بحث قرار می گیرد. در بخش دوم، نحوه بکارگیری این رویکرد در ارتباط با چالش های خاص مدیریت بحران یعنی شناسایی علائم اولیه بحران تشریح می گردد. در پایان نتیجه گیری می شود که مدیریت مسئولیت «کامل» به بحران یقیناً می تواند به سازمان ها کمک کند تا از برخی از بدترین بحران هایی که ریشه در داخل سازمان دارند، احتراز کنند.}, keywords = {رویکرد مدیریتی مسئولیت «کامل»,بحران,مدیریت بحران,شناسایی علائم}, url = {https://cmj.ihu.ac.ir/article_201955.html}, eprint = {https://cmj.ihu.ac.ir/article_201955_721900c6976938099620a6c354e0fdcf.pdf} }