ارائه الگوی پشتیبانی آمادی در مقابله با بحران شهری
سیاوش
نصرت پناه
دانشیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
author
احمد
کریمی
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت امور دفاعی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
author
text
article
2021
per
این مقاله با هدف ارائه الگوی پشتیبانی مورد نیاز هنگام بحرانها تدوین شده و از نظر هدف، توصیفی تحلیلی و از نظر جهتگیری کاربردی، و از نظر راهبرد با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق 150 نفر هستند که 50 نفر از این افراد بر اساس فرمول آماری بهمنظور جمعآوری اطلاعات بهروش تصادفی ساده انتخاب شدهاند . ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. برای رواییسنجی ازطریق روایی محتوا و محاسبه سنجش پایایی پرسشنامه از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که سه سامانه لجستیک یکپارچه، چابک و ناب میتواند ابعاد اصلی الگوی پشتیبانی مطلوب در بحران باشد. همچنین یازده عامل پذیرفتهشده در وضعیتهای بحرانی بهترتیب اولویت مرکب از اهداف یکپارچه، طراحی یکپارچه، عملکرد یکپارچه، واکنش سریع، فناوری، انعطافپذیری، مشتریمداری، حذف اتلاف، بهبود مستمر، استانداردسازی، و بهنگامبودن است. این ابعاد برگرفته از سامانههای لجستیک یکپارچه، چابک و ناب است.
مطالعات مدیریت بحران
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
2008-3564
13
v.
1
no.
2021
7
34
https://cmj.ihu.ac.ir/article_206521_d65f3a7ab83d9d40af57c09025c77d7a.pdf
بررسی میزان آسیبپذیری ایستگاههای مترو در برابر تهدیدات تروریستی شیمیایی مطالعه موردی: ایستگاههای نیمه شمالی خط یک متروی تهران
زهرا
قنادی تقی زاده
کارشناسی ارشد پدافند غیر عامل، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله، پژوهشکده سیستم بیولوژی، تهران، ایران
author
حسن
باقری
استادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله، دکترای تخصصی شیمی، پژوهشکده سیستم بیولوژی، تهران، ایران
author
text
article
2021
per
هدف این پژوهش تعیین میزان آسیبپذیری ایستگاههای مترو در برابر تهدیدات شیمیایی تروریستی است. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی، و بر مبنای ماهیت و روش توصیفی ـ تحلیلی است که با استفاده از مطالعات کتابخانهای، استانداردهای جهانی و پرسشنامه، ابتدا به شناسایی شاخصهای مؤثر بر آسیبپذیری و سپس تعیین شدت تأثیرات آنها بر ایستگاههای نیمه شمالی خط یک متروی تهران میپردازد. روایی پرسشنامه طراحیشده را خبرگان تأیید کردند و برای تأیید محتوایی آن از شیوههای CVR و CVI استفاده شد. برای تحلیل دادهها از فرایند تحلیل شبکهای (ANP) و نرمافزار Super Decision بهعنوان ابزار پردازش بهمنظور رتبهبندی ایستگاهها و شاخصها استفاده شد. نتایج بیانگر این است که ایستگاه امام خمینی (ره) با وزن 0964/0 در رتبه اول و ایستگاه قیطریه با وزن 039/0 در رتبه آخر از نظر روشهای شناختی و رویارویی با آسیبپذیری قرار دارد. همچنین از بین 11 شاخص مورد تأیید، شاخص "تدوین و ارائه کتابچههای راهنما" اولین رتبه را به خود اختصاص داده است. در کنار رتبهبندی ایستگاهها این روش به مدیران کمک میکند تا اثر شاخصها را بر تک تک ایستگاهها بررسی، و شاخصهای کم اهمیت را در هر ایستگاه شناسایی، و آنها را تقویت کنند تا به کارایی یکسانی در ایستگاهها دست پیدا کنند. همچنین طبق رتبهبندی انجامشده، معیار «عملکرد انسانی» نقشی واضح بهمنظورکاهش میزان آسیبپذیری ایستگاهها دارد. این معیار شامل آموزش، فرهنگسازی، رشد و یادگیری کارکنان و مسافران است و این امر نیازمند روشهای خاص خود است.
مطالعات مدیریت بحران
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
2008-3564
13
v.
1
no.
2021
35
56
https://cmj.ihu.ac.ir/article_206522_5bee9afe1c9d9c1185ea6f0fa8358ee1.pdf
نقش رسانه در مهندسی افکار عمومی هنگام وقوع بحران
محمدباقر
حبی
استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)، دانشکده فرهنگی و علوم اجتماعی، تهران، ایران
author
هادی
ایمانی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، تهران، ایران
author
text
article
2021
per
مهندسی افکار عمومی، در قالب رسانه بهمنظور رویارویی مؤثر با بحران و مدیریت بحران نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. تهییج افکار عمومی، نشانگر نگرشهایی است که بخشی از عامه مردم عمیقاً به آن پایبندند و نسبت به آن واکنش نشان میدهند؛ این نگرشها در موارد بسیاری به توافقات و اشتراکاتی منجر میشود که سازمانها، گروهها، دولتها و مردم را به اقدامات مؤثر و گستردهای رهنمون میسازد. رسانهها سه کارکرد بر افکار عمومی دارند: 1. عرضه اطلاعات مربوط به موضوعات ازطریق پخش اخبار 2. انتقال دامنه وسیعی از پیامها از مقامات حکومتی و سیاستمداران به مردم 3. مورد بحث و بررسی قراردادن موضوعات. سوگیری عمده رسانه برای جهتدهی افکار عمومی زمانی است که جامعه را بحرانی فرا میگیرد. رسانه موفق باید دارای ویژگیهایی باشد تا بتواند با اطلاعرسانی سریع و بموقع و انتقال پیام نقش خود را در مدیریت بحران بخوبی ایفا کند. در الزامات الگوی رسانهای مهندسی افکار عمومی، باتوجه به نوع بحران و ویژگیهای روانشناختی و جامعهشناختی مخاطبین، نوع و میزان درگیری آنها با بحران، از ابزار و روشهای رسانهای متفاوتی استفاده میشود و برای هر بحرانی برنامهای خاص ارایه میشود. مطالب ارائهشده در این مقاله دربارۀ نقش رسانهها در مهندسی افکار عمومی مبتنی بر نظریههای روانشناسی فردی و اجتماعی است که هم به اختیار و تمایلات درونی افراد و هم به عوامل اجتماعی و هم عامل برنامهریزی در مهندسی افکار عمومی اهمیت میدهد و منطبق با باورهای مذهبی و ملی مردم کشور است.
مطالعات مدیریت بحران
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
2008-3564
13
v.
1
no.
2021
57
75
https://cmj.ihu.ac.ir/article_206523_c3f8ff09384c245a8d6cd10eadae0692.pdf
مدیریت منابع انسانی بعد از بحران ویروس کرونا
علی
طیبی رهنی
استادیار، گروه مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
author
حسین
مدبر
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
author
text
article
2021
per
از آنجا که مدیریت بحران، از اهمیت خاصی برخوردار است، یکی از ملزومات اصلی در زمینه مدیریت بحران، میزان آمادگی و توانمندی نیروی انسانی در مدیریت بحران است. شیوع ویروس کرونا بهعنوان بحرانی همهگیر باعث توقف چرخهای صنعت و تجارت شد و مسلماً رویکرد های سازمانی بعد از شیوع آن باید تغییر کند. در این میان بیشترین آسیب متوجه منابع انسانی شد که نقش مدیریت منابع انسانی را در رویارویی با این آسیبها بسیار برجسته میکند. هدف این پژوهش طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی در زمان و بعد ازشیوع کرونا است بهطوری که پس از مطالعه ادبیات موضـوع و استخراج کارکردهای مدیریت منابع انسانی در زمینه مدیریت بحـران کرونا، چالشها و مدیریت منابع انسانی در این دوران بـا کسـب نظـر تعدادی از خبرهها ازطریق پرسشهای باز مصاحبه بهعمل آمد تا به این طریق الگوی مدیریت منابع انسانی با شیوع ویروس کرونا بهدست آید.
مطالعات مدیریت بحران
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
2008-3564
13
v.
1
no.
2021
77
98
https://cmj.ihu.ac.ir/article_206524_9b60961eb0d0b0a45cf05aa511322a0a.pdf
بررسی امکان وقوع بحرانهای اجتماعی ناشی از حوادث طبیعی در استان خوزستان
محمدحسین
ژرفاساداتی
کارشناسی ارشد مدیریت بحران، پژوهشگر دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
author
پرویز
جعفری فشارکی
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
author
نبی
سهرابی
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
author
text
article
2021
per
این پژوهش امکان وقوع بحرانهای اجتماعی را پس از رخدادهای طبیعی در استان چندقومیتی خوزستان بررسی کرده است. پژوهش با روش مطالعه کتابخانهای و مقالات مرتبط با موضوع و همچنین جمعآوری دادههای میدانی ازطریق پرسشنامه و مصاحبه انجام شده است. بررسی و تجزیه و تحلیل به دو صورت کمی ازطریق نرمافزار اس پی اس اس و کیفی انجام گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد میان بهرهوری مدیریت دولت و مدیریت بحران در کاهش بحران اجتماعی ناشی از حادثه طبیعی ارتباط مستقیم وجود دارد. مهمترین امکان وقوع بحران اجتماعی پس از حادثه طبیعی در استان خوزستان، فقر، تشدید اختلافات قومیتی، تبعیض، بیعدالتی و فراهمبودن بستر این چالشها از نتایج تحقیق قلمداد مشود. از مهمترین راهکارهای پیشگیری از بحرانهای اجتماعی، مدیریت صحیح و عدالتمحور هر حادثه طبیعی در مناطق با تنوع قومیتی است. اصلاحات فرهنگی همچون تعدیل در تعصب قومی و آموزشهای صحیح ازطریق رسانه، مؤسسات و نهادهای آموزشی، راهکار دیگری برای پیشگیری از بحران اجتماعی ناشی از مخاطره در استان خوزستان است؛ گرچه رفع فقر و محرومیتزدایی، اولویت نخست مدیریت دولتی با رویکرد مدیریت بحران در مرحله پیشگیری است.
مطالعات مدیریت بحران
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
2008-3564
13
v.
1
no.
2021
99
144
https://cmj.ihu.ac.ir/article_206525_e9c263f318a1d03a5facaf172fd86c49.pdf
مدیریت بحران در محیط کسبوکار امروز، نقش راهبردی منابع انسانی
داود
جعفری
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت بحران، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
author
text
article
2021
per
محیط کسب وکار امروز، نیازمند برنامهریزی قوی و سرمایهگذاری گسترده، برای رویارویی با بحرانهای غیر منتظره است. اعتبار و نام تجاری شرکت و همچنین اعتماد و وفاداری سهامداران، همه از عوامل پسزمینه مدیریت بحران هستند. رهبران منابع انسانی، نقش راهبردی در پایداری سازمانی دارند و از طریق پیشبینیهای گسترده مانند طرحهای ایمنی و امنیتی، توسعه رهبری، مدیریت توانمند، طرحهای ارتباطی محکم و قوی برای پشتیبانی از مدیریت بحران اقدام میکنند.
مطالعات مدیریت بحران
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
2008-3564
13
v.
1
no.
2021
145
162
https://cmj.ihu.ac.ir/article_206526_73c8c8675e3b9e06c3e776975818bdb1.pdf